Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Kritik mot reklamradioförslag: Sverige för litet för tre kanaler

Publicerat fredag 31 mars kl 17.31

Regeringens proposition om nya regler för reklamradion får nu hård kritik från en av de två stora aktörerna på området. Förslaget innebär bland annat att det ska bli tre rikstäckande reklamradiokanaler. Men Bauer Media, med stationer som Mix Megapol och NRJ spridda över hela landet, anser att förslaget är dåligt och vill hellre ha kvar nuvarande system med lokala tillstånd, som i och för sig nu samordnats så att det i praktiken rör sig om två nationella kedjor. Bauers kritik kan sammanfattas med att Sverige inte anses stort nog för tre konkurrerande reklamradiokedjor. Den andra, något mindre, kedjan, MTG Radio, anser dock att förslaget är bra. Det skriver Radionytt.se.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".