Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Kända poddprofiler kritiseras för vitaminreklam

Publicerat måndag 24 april kl 11.47
Användarna blir fria marknadsförare på hårt reglerad marknad
(6:55 min)

Att med tävlingar eller uppmaningar få sina följare i sociala medier att tipsa vänner om en produkt man säljer, det är en vanlig reklamstrategi. Det blir ju trovärdigare om en kompis rekommenderar något, än om en säljare gör det. Dessutom hamnar du i många flöden och får ett stort genomslag, helt gratis.

Men att lämna över marknadsföringen åt sina följare, det kan också vara ett smart sätt att kringgå lagstiftningen om hur reklam får se ut.

I veckan har kritik riktats mot den kända podduon Hannah Widell och Amanda Schulman. Det för hur de uppmanat sina följare att göra reklam för det kosttillskott som podduon lanserat i samarbete med ett hälsokostföretag. Hänger lagstiftningen med här?

Reporter: Jonna Westin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".