Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Hälsoprofiler i sociala medier under lupp

Publicerat fredag 5 maj kl 15.03

Konsumentverket ska nu agera mot kändisar som gör reklam för hälsopreparat i sociala medier. Konsumentverket har under det senaste året mottagit flera anmälningar mot kända hälsoprofiler. Bland de anmälda finns podduon Hannah Widell och Amanda Schulman, vars reklamstrategi vi på Medierna berättat om tidigare. I veckan kunde Dagens Nyheter berätta att Konsumentverket nu riktar en specifik informationsinsats mot hälsoprofiler. Anna Lindström är jurist på Konsumentverket.

–Det vi har märkt är att många inte har koll på vad lagen säger om reklam för hälsokost och det här är ett sätt att nå många och upplysa dem om vad som faktiskt gäller, säger hon till Medierna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".