Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Högre skatt för svenska medier än globala annonsjättar

Publicerat fredag 12 maj kl 14.11
Facebook i datorn
Facebook i datorn kan förändra journalistiken. Foto: Scanpix

Nordiska mediebolag beskattas i praktiken hårdare på sina hemmamarknader än globala storföretag, trots att de konkurrerar om samma annonsintäkter. Det sägs i en rapport från konsultbolaget PWC som betalts av Tidningsutgivarna och andra nordiska medieägarorganisationer. Exempelvis betalade Google bara sex miljoner kronor i skatt 2015, en bråkdel av vad svenska mediejättar betalar. Orsaken till den lägre beskattningen är att företag som Google och Facebook inte anses vara permanent etablerade i landet.

I veckan kom också uppgifter om att dagspressen i storstäderna tappat var tredje annonskrona i april jämfört med samma månad för ett år sedan. Även landsortspressen tappade stort, annonsintäkterna minskade med en femtedel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".