Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Betalväggar ger nya intäkter och informationsklyftor

Publicerat måndag 15 maj kl 11.33
"Jag tror utvecklingen är nödvändig men jag ser också problem"
(9:16 min)

Idag väljer allt fler tidningar att låsa in allt mer av sitt digitala material bakom så kallade betalväggar. Att tidningar använder sig av betalväggar är inget nytt i sig, men det som är nytt är att flera tidningsföretag börjat prata om det här som en nu fungerande betalmodell.

Enligt en undersökning som Medievärlden gjorde förra året kommer drygt 70 procent av dagspressajter att ha någon form av betalmodell i år.

Men medan flera chefredaktörer runt om i landet pratar om det här som en möjlighet och drar ner betalväggar på allt bredare front, oroar sig forskare för demokratiska konsekvenser och journalister för en backlash.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".