Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Namnpubliceringsröra i spåren av metoo

Publicerat måndag 4 december kl 12.06
Mårten Schultz: "Svenska publicister är väldigt bra på pressetik, men väldigt dåliga på att prata om pressetik."
(8:36 min)
Ljudklippet är från avsnittet
2 december kl 11:03
Metoo
Många har svårt att förstå varför medier namnger vissa, men anonymiserar andra under metoo Foto: Fredrik Sandberg/TT

Profiler som namnges, pekas ut utan att namnges eller inte namnges trots att andra namngett. Det har varit rena berg- och dalbanan för publiken att hänga med i varför medier gjort som de gjort under metoo-hösten.

Vem ska namnges i publiceringar? Vem ska hållas anonym?

Utgivarna framhåller ofta att varje publicering är unik. Men det finns pressetiska regler som ska utgöra grund för besluten.

Vi ställde oss frågan vad konsekvenserna blir om de pressetiska bedömningarna framstår som ologiska i allmänhetens ögon. Och riskerna för systemet när redaktioner konsekvent gör helt olika.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".