Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Förmiddag i P4 Gävleborg är programmet som gör dig smart, uppdaterad och glad.

Lektion 3

Publicerat onsdag 19 september 2007 kl 09.57
1 av 4
2 av 4
3 av 4
4 av 4

Andningsövning nr 3: Framåt böj/Hävstången

Utgå från ”sångposition”,  andas in genom näsan, bukandning, böj dig nedåt mot golvet i en mjuk rörelse samtidigt som du håller andan, när du står i ”fällknivsposition” andas du ut, fingertopparna mot golvet. Skaka loss axlarna och känn efter så att nacken är avspänd. Andas in och håll andan ca 1 sek, pressa ut lite luft på ett kort s-s-s samtidig som du rätar upp dig lite i taget, håll andan, upprepa tills du är i upprätt position. Detta görs på en inandning. Alltså andas inte mellan s-s-s utan håll bara andan.

Att sjunga rent - en fråga om träning och erfarenhet. Ett samarbete mellan örat och struphuvudet via nervimpulser till hjärnan är grunden för den förmågan. Träna på att tänka tonen innan den skall utföras/sjungas. När man sjunger något tillräckligt många gånger kan nerverna minnas det, du övar in det i muskelminnet. På så sätt blir röstmuskulaturen van vid att göra det och kommer automatiskt att sträva efter att göra det igen.

Läxa denna vecka: Jobba vidare med andningsövningarna, sjung på ”Vem vet” –försök att hitta de naturliga andningspauserna och melodin i låten. Med ett finare ord kan man kalla det för frasering.

”För att bli bra på att sjunga, måste du tycka om att sjunga. Jämför inte med andra hur de låter eller hur det bör låta, utan sjung ofta och glatt så kommer du att lära dig att trivas med din röst”.


Lektion 4

Boxningsövning för att hitta andning, få igång energin och känna röstvolym: Utgå från sångposition, knyt händerna och lyft dom till käkhöjd, som du ska ”boxas”. Andas in, bukandning, boxa med ena handen samtidigt som du säger: -HA så starkt du kan, känn att du ”tar i från tårna”. Gör likadant med den andra handen. Gör denna övning 4-5 gånger innan du börjar sjunga. Se dock till att du är varm i kroppen, rör gärna på dig under tiden du gör övningen. Skaka loss axlar och tänk på ”Glada Punkten” så att du inte har några spänningar i kroppen.

Blir du glad av att sjunga?

När du sjunger skapas vibrationer i sångcentrat, som ligger bredvid lustcentrat i hjärnan, vilket i sin tur frigör endorfiner som tex: serotonin, som påverkar humöret och får dig att må bra.

Man kan säga att sjunga är ett sätt att läka sig själv, bli gladare och öka sitt självförtroende.

”Du behöver inte sjunga själv för att uppleva sångens lyckorus, att lyssna på musik triggar också sångcentrat, men om du sjunger själv fördubblas effekten och i en kör blir effekten snarare tredubbel.”

Vi övade också på att hitta ”svänget” med en enkel övning som ni kan höra om ni lyssnar på programmet. ”Bada-bada-bada  - bam. Denna övning skall göras i ett läge som känns skönt för dig att sjunga i. Rör gärna på dig och knäpp med fingrarna i takt med din sång. Prova att hitta olika tonlägen att göra övningen i, men låt det hela tiden kännas skönt och avslappnat.

Tänk också på att ”tappa hakan”när du sjunger-detta gör att struphuvudet sänks, resonansen ökar och magstödet, bukandningen byggs upp.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".