Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Förmiddag i P4 Gävleborg är programmet som gör dig smart, uppdaterad och glad.

Lektion 5

Publicerat fredag 28 september 2007 kl 13.19
1 av 3
2 av 3
3 av 3

För att din sångröst skall fungera så bra som möjligt är det också viktigt att du använder även talrösten rätt. I spända och stressade situationer kan det vara lätt hänt att rösten blir spänd och forcerad. Den kan till och med åka upp i ”falsett”. Det finns många fantastiska sångare som kan sjunga helt tekniskt rätt, men som talar sig hesa på en halvtimme. Oavsett om vi sjunger eller talar använder vi samma instrument.

”Att gäspa är ett effektivt knep för att få stämbanden avspända.” Det beror på att struphuvudet åker ner när du gäspar, hålrummen i munhålan och svalget öppnas och röstklangen blir fyllig. Detta knep kan du använda om du känner dig spänd inför till exempel ett framträdande, där du skall tala eller sjunga. Känner du att du blir nervös och spänd så leta reda på ett avskilt hörn, värm upp kroppen och avsluta med att ”gäspa” stort ett par gånger och gör några av talövningarna som följer. Då ställer du in rösten och stämbandet i ett avspänt och bekvämt läge.

Talövning 1:

Gäspa stort, andas in (bukandning) och säg i fallande tonhöjd: Hå – Ho- Ha, etc. Om du har tid, gå igenom alla vokalerna. Känn att du får med dig andningen och att din röst är avspänd, stark och klar.

Talövning 2:

Som föregående övning, men du förlänger vokalen: Hå-å, Ho-o, Ha-a osv. Du kan också sätta ett m-ljud före vokalen: Må-å, Mo-o osv. M-ljudet ger god klang.

”Genom att öva lite varje dag jobbar du upp din röstkondition. Du får en röst som håller i alla situationer. Röstkvaliten förbättras och sångrösten likaså.” Att använda sin talröst och hålla den i trim är viktigt, inte bara för sångare utan för alla människor, oavsett yrke.

Ett bra tillfälle till att öva är att ”sjunga i duschen”. Värmen och fukten från vattnet är bra för slemhinnor och stämband. Oftast har man en generös akustik i badrummet också, som är skön att sjunga i, men kolla med grannarna först om du bor där det är lyhört! Sen är det bara att sjunga av hjärtats lust!

Läxa till nästa lektion: Vi börjar arbeta med en ny sång: ”Somliga går i trasiga skor” av Cornelis Vreeswijk.


Lektion 6

Röstregister:

Sångare som inte kommit i kontakt med pedagoger kallar oftast sina register för: min ”vanliga röst” och ”min ljusa röst”. Med den vanliga rösten menar man: bröstregistret, bröströsten. Den kallas så för att ibland kan man känna vibrationer i bröstbenet, när man talar eller sjunger i det registret. När du sjunger i bröstregistret så svänger stämbanden i hela sin längd. När man kommer högre upp räcker inte bröstregistret till för att ta de högre tonerna. Då använder man ”den ljusa rösten”, den kallas för huvudklang eller falsettregistret. När du använder huvudklangen så är det bara stämbandens innerkanter som sätts i svängning.

Det finns olika åsikter om vad som är bröstregister, falsettregister och vad som är mittemellan (mellanregister), det är i mitt tycke individuellt, det beror på kroppens konstitution och hur väl du känner din röst. Din kunskap om dig själv och din röst hjälper dig att hitta var du har dina respektive register. Varje röst har ett visst omfång, men med rätt övning kan du träna den att vidga sig åt båda hållen. Det kallas att egalisera skillnaderna mellan registerna.

Övningar för att hitta de olika röstregistren:

Du kan hitta bröstregistret genom att i ett läge nära din talröst ropa: Åhej, hallå, hej. Sedan kan du prova att göra samma sak i ett högre läge. Lyssna och känn vad som händer med rösten. Hur låter det? Vad är annorlunda? Klangen i det högre registret kan upplevas som lite ”kvinnlig” och har mindre volym än bröstklangen.

Vi hade också en ”svängövning”, den kan du höra om du lyssnar på programmet. ” Voy-oy-oy, voy-oy-oy osv.

Prova gärna med att använda talövningarna som jag gick igenom i lektion 5. Lek med rösten och prova hur den låter i olika lägen, men glöm inte att det skall kännas behagligt. Om rösten blir hes eller känns spänd så sluta, vila en stund och börja sedan om. Men var uppmärksam på att rösten skall var uppvärmd och att kroppen skall vara i ”sångpostition” och använd bukandning i alla övningar. Lycka till!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".