Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Förmiddag i P4 Gävleborg är programmet som gör dig smart, uppdaterad och glad.

Lektion 15

Publicerat måndag 17 december 2007 kl 14.57

Lektion 15 gick vi in lite kort på scenskräck och rampfeber. Vad händer när du skall tala eller sjunga inför andra? Nervositet är en naturlig reaktion på en stressande situation. Kroppen producerar adrenalin och hjärtat slår snabbare, du kan börja svettas och händerna skakar. Så vad kan du göra för att förebygga ”rampfeber” eller vad gör du om det händer?

Förberedelse är A och O: tänk igenom ditt framträdande , visualisera framträdandet innan du gör det. Skapa en bild eller film hur det kommer att gå till. Var skall du vara, hur är du klädd, vad skall du säga/sjunga etc, förstärk också bilden med en positiv känsla av att det kommer att bli ett lyckat framträdande. Inom idrottsvärlden är det vanligt med mental träning, idrottare använder sig ofta av visualisering. De ser sig själv hoppa högre, springa fortare, göra mål. De spelar sedan upp den inre filmen om och om igen. Sedan räcker det inte med att bara tänka, precis som en idrottare måste du vara beredd att jobba för att nå dina mål. Men tanketräningen kan hjälpa dig att fokusera på dina mål och spränga gränser som du omedvetet satt upp för dig själv.

Rusta dig mentalt och praktiskt inför ditt framträdande och kom ihåg att inte ta dig själv på för stort allvar.

En tröst är också att även om du känner av spänningen och nervositeten så syns det sällan utanpå, det känns alltid mer än det syns. Kom också ihåg att publiken är på din sida. När du står inför din publik så fokusera på någon eller några som ser vänliga ut. Le och känn att det är dina vänner som sitter där för att lyssna. Använd dig av positiv fokusering tänk för dig själv: jag är förberedd, det här kommer att bli bra, jag känner mig lugn och säker…. Använd inte ordet ”inte” när du affirmerar-du kan inte förändra dina känslor genom att tala om vad du inte ska göra. Att tänka ”nu ska jag inte vara nervös” är värdelöst. Att tänka ”nu är jag lung och samlad” ger effekt.

”Var inte rädd för att misslyckas - för det gör du inte, du får bara olika resultat! Att våga försöka är förutsättningen för att lyckas. Har du förberett dig så bra du kan och gjort ditt bästa då har du nått en framgång inför dig själv!” Stefan Pettersson, mental coach.

Läxan för Kerstin och Mikael denna lektion var att förbereda en ny sång. Santa Claus is coming to town som vi skall instudera med pianist nästa lektion.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".