Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fystester

Publicerat tisdag 19 februari 2008 kl 16.05

Idag bär det av till Bosön dess friidrottshall. Nu ska det nämligen testas hur väl man skött försäsongsträningen!

Som de flesta fotbollslag i Sverige gör vi detta genom något som kallas för Fysprofilen. Ett antal olika moment ingår och vissa är jobbigare än andra.

  • Sprintlöpning. Som det låter. Full fart mellan två rörelsedetektorer. Mellantider tas efter tio och tjugo meter. Man bör hamna under fyra sekunder och det brukar jag alltid klara. De riktigt snabba är nere under 3.90. Vår mittback Mikael Almebäck är en riktig speedkula och förra året kom en upphetsad friidrottstränare och ville värva honom till hans sprint-team efter att ha sett hans testresultat.
  • Harres test. Fråga mig inte vem Harre är. Hans övning är i alla fall ett koordinationstest där man inleder med en kullerbytta, för att sedan ta sig runt en bana där man ska ta sig över och under tre häckar. Min absoluta bogeyövning. Jag brukar protestera genom att hävda att vi långa killar som åt mycket gröt som unga har en nackdel när vi ska ta oss under de låga häckarna. Dessutom är tidtagningen som sker med stoppur i mina ögon alldeles för godtycklig. Här bör man ligga runt tio sekunder för att vara godkänd. Ryktet säger att Daniel Hoch ska vara en fena i detta moment och sitta på Bosörekordet.

  • Spänsthopp. Stå på en platta och hoppa rakt upp i luften. handlar mycket om att få bra pendel med armarna för extra hjälp. Är man hyfsad kommer man över femtio centimeter och det brukar jag klara ganska så precis. Här dras ofta stories om basket- och volleybollspelare som klarar över 70 cm!
  • Brutalbänken. Det skräckinjagande namnet på övningen där man ska göra så många situps som möjligt hängandes i knävecken. Över 25 bör man klara, över 30 anses bra. Brutal övning i den meningen att när man tapapr orken kan inte ens järnviljan få dig att orka med en till. Då är det stopp! Skapar ofta kontroverser då vissa uttnyttjar ryggstödet til latt ta fart och liksom ”studsa” upp, vilket man säkert tjänar lite på. Det gick en skröna om att Susanna Kallur klarat upp mot fyrtio stycken vilket jag alltid varit imponerad av. Tills förra året när Arash Talebinejad dök upp och utan att ens se trött ut gjorde 53! Jag såg det med egna ögon annars hade jag aldrig trott det själv.

  • Coopers test. Avslutningen och det överlägset jobbigaste testet. Tre kilometer löpning rakt av. Alla ska klara under 11 minuter och det brukar inte vara några problem. Utmaningen ligger snarare i att förbättra sin tid från loppet innan försäsongsträningen. Man vill inte riskera bakläxa!
    Ibland kan det vara svårt att lägg upp loppet på ett bra sätt. Någon gång tar man i alldeles för mycket i början, i ivern att haka på någon före, varpå man springer in i väggen. Alternativt att man går ut för lugnt och efteråt känner att man egentligen hade mer att ge. Här brukar jag alltid förbättra mig och alltid må lika dåligt efteråt.

Där har ni förutsättningarna för min eftermiddag. Jag återkommer senare med mina resultat och kommentarer. Lovar också att försöka forska fram fler rekordnoteringar.

(19 feb)
Richard Henriksson
richard.henriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".