Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skärmtroll i mumintrollens land

Publicerat söndag 30 augusti 2009 kl 19.47

Åbo 2009-08-30

Det börjar bli trångt vid sidan av planen när Sverige tränar. För varje dag kommer det fler och fler fotografer och reportrar från Sverige. Landslaget blir uppenbart hetare och hetare.

Samtidigt blir det trängre och trängre framför intervjumikrofonerna. Landslagets presschef går runt bland journalisterna med ett anteckningsblock, nästan som en hovmästare, och tar upp önskemål på intervjuobjekt.

Det fungerar utmärkt – om det inte vore för den där tröttsamma skärmen. Alla intervjuer i rörlig bild måste ske framför en skärm med alla EM:s sponsorlogotyper på. Loggorna ska tvingas in i intervjuerna, men effekten blir att alla bakgrunder ser likadana ut och bilderna blir sövande monotona.

Nu är ju det här inget specifikt för detta EM. Hemma i Sverige är det snart så vid varenda idrottsarena. Arrangörerna måste släpa fram sin sponsorsskärm till varje match eller tävling.

Och när en tevekanal sänder, måste den lokala arrangören ibland ta bort all sin vanliga reklam, eller åtminstone tejpa över den. Vid större evenemang får till och med arenan döpas om tillfälligt om den har namn efter en sponsor som inte har avtal med just det mästerskapet.

Ibland blir övertäckningen bara löjlig. TT:s utsände här i Åbo, cyklar till och från matcher och träningar. Cykeln hyr han på sitt hotell, som har satt en ordentlig plåtbit med namnet under ramen.

När han kom tillbaka efter en match, hade någon i arrangörsstaben nogsamt tejpat över namnet på hotellet. Uefas regler är regler och måste följas. För tänk om vad som skulle hända om den cykeln kom i bild! Skandal.

Jag på radion borde inte klaga, eftersom jag slipper stå framför skärmen när jag gör mina intervjuer. Men jag är säker på att det sitter människor på Uefa och andra förbund och skär tänder över att de inte får in reklamen i radion.

Jag är ganska säker på att det bara är en tidsfråga innan vi också måste kapitulera. Snart kommer vi och intervjuobjekten tvingas att ställa upp framför en tio man stark kör, som under hela intervjun sjunger "Pepsi Cooooola", "Luuuuufthaaaaaaansaaaaaa", "Heineeeeeekeeeen", "Puuuuuuuuumaaaaaaa" och så vidare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".