Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fotboll

Så ska Sverige locka EM-publik

Publicerat tisdag 5 oktober 2010 kl 13.03

Usla publiksiffror i damallsvenskan och inte ens landslaget drar åskådare. Nu väntar EM 2013 och fotbollförbundet kommer låta sig inspireras av Tyskland.

Igår blev det klart att Sverige får EM-slutspelet i fotboll för damer 2013. Och att finalen ska spelas på nya nationalarenan i Solna med plats för 50.000 åskådare.

Sveriges senaste hemmalandskamp, play-off till VM mot Danmark, lockade 1 500 åskådare. Så frågan är hur man ska locka storpublik, det talas om 30 000, till EM-finalen 2013.

Susanne Erlandsson, som är vice förbundsordförande, menar att Sverige ska titta på hur Tyskland arbetat med mästerskap.

Inte heller det faktum att den damallsvenska publikens absoluta bottensiffror finns i just Stockholm med snitt på drygt 200 för Djugården och AIK skrämmer: Susanne blickar hellre bakåt och pekar på siffror från VM-finalen 1995 eller en kvalmatch mot Schweiz 2002 med 20 000 åskådare.

Sedan dess har det svenska damlandslaget bara spelat tre gånger på Råsunda. Och dom bästa publiksiffrorna dom senaste sju åren har noterats i Göteborg, mötet med Martas Brasilien förra året som lockade 12.257 åskådare, och Örebro - som inte är EM-stad - dit 7 347 kom för att se EM-kvalet mot Italien 2008.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".