Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
allsvenskan

Experten: "Ska inte göras en annan bedömning"

Uppdaterat onsdag 13 april 2011 kl 17.01
Publicerat onsdag 13 april 2011 kl 11.53
Richard Henriksson: "Finns inget att göra i efterhand"
(2:29 min)
1 av 2
2 av 2

Malmö FFs Jimmy Durmaz verkar klara sig  från straff efter strypgreppet på Halmstads José Zamora. Radiosportens Richard Henriksson tycker inte att det finns något att göra i efterhand.

Granskningsgruppen har efter ett möte beslutat att inte göra någon anmälan.

– Domaren hart gjort en bedömnning av situationen och bedömt att det inte är bestraffningsbart, säger gransknigsgruppens ordförande Dag Wikman till Radiosporten.

Men domaren kanske inte har sett situationen?

– Vi vet inte om domaren sett men det var inom hans bedömningsområde och då har vi ingen anledning att agera någon slags överdomare, säger Dag Wikman.

Discipinnämnden kan inte själva ta upp ärendet utan kan bara agera om någon anmäler.

Halmstad BK tänker inte göra någon anmälan och Erika Zaar på fotbollförbundets tävlingsavdlening säger att de inte fått in någon anmälan från någon annan heller.

– Jag tycker att det är fel att Jimmy Durmaz inte blir utvisad för det han gör, det är klart att man inte ska göra så på en fotbollsplan. Men nu finns det ingenting att göra i efterhand, säger Radiosportens fotbollsexpert Richard Henriksson.

Henriksson förklarar hur en allsvensk spelare kan gå ostraffad efter att tagit ett strypgrepp på en motståndare.

– Det är domaren som ska bedöma de här situationerna. Det här är en händelse som han har sett och bedömt på det här viset, då ska ingen instans komma in i efterhand och göra en annan bedömning, säger Henriksson.

– Domaren har helhetsbilden och det var hans ögon som var på de här två spelarna och har han då inte uppfattat det så var det en domarmiss.

Halmstadspelaren José Zamora besvarade strypgreppet med ett slag i magen på Jimmy Durmaz. Han fick rött kort och är avstängd i åtminstone nästa match.

Linn Nenzén
linn.nenzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".