Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Veckans artist: Robyn

Publicerat fredag 23 oktober 2009 kl 08.00
1 av 4
2 av 4
3 av 4
4 av 4

Veckans artist på Eriks bästa är Robyn, tjejen från Söder som numera räknas som en av de stora stjärnorna - även ute i världen. I höstas kom hon hem efter en turné där hon agerat förband åt Madonna. Innan dess hade hon spelat in en låt med Snoop och uppträtt på Letterman. Men vägen dit var lång - och den började i Lilla Sportspegeln.

Eller, om man ska vara noga så började det väl med ett teatersällskap som åkte runt i Europa. Det låter nästan som en saga, men Robin Carlsson åkte faktiskt som liten runt med sina föräldrar och deras teatergrupp och uppträdde i olika europeiska länder. När familjen väl flyttade hem till Sverige igen kan man tänka sig att Robin nog hade byggt upp en första grund för ett framtida artistliv.

Första gången vi kunde höra Robin sjunga, var i teve-programmet Lilla Sportspegeln i SVT. Om du minns signaturen och höra hur det lät när den där rösten sjöng ”Du kan alltid bli nummer ett”, faller kanske bitarna på plats. Rösten och Robin sitter ihop.

 

Robyn slår igenom

Men signaturen till Lilla Sportspegeln släpptes ju inte på någon skiva. Det musikaliska genombrottet inför publik kom istället en tid senare, när hon uppträdde under pausen vid en spelning med bandet Legacy Of Sound. Bandets sångare, Meja, insåg att Robin hade potential och gav henne chansen. Och Robin tog den. Efter bara tre dagar på gymnasiet hoppade hon av för att satsa på musiken och 1995 kom debutalbumet Robyn Is Here. Det var nu hon bytte ut i:et i Robin mot ett y och blev Robyn. Radiokanalerna fattade grejen och snart visslade alla, verkligen alla, på genombrottssingeln Do You Really Want Me (Show Me Respect). Robyn var här.

 

Robyn attackerar USA

En sån här artist var det ju självklart att lansera i USA och två år efter att Robyn Is Here kom ut i Sverige, släpptes skivan i Amerika och sålde i inte mindre än en och en halv miljon exemplar. Alla verkade vara fullständigt galna i Robyn, men själv verkade hon ha fötterna på jorden och fokusera på att göra ännu mer bra musik. Efter mycket turnerande och skrivande på nya låtar kom uppföljaren My Truth. Men plötsligt började Robyns skivbolag att krångla. De hävdade att den nya skivan saknade hits och ville inte släppa den i USA.

Så vad gör man om skiv-bolaget krånglar med ens USA-release och man utöver detta är sjukt kreativ? Man skriver musik för andra såklart! Under åren har Robyn skrivit musik för alltifrån Melodifestivalartister till Darin.

Robyns popularitet blev allt stadigare i Sverige och 2002 släpptes hennes tredje platta - Don’t Stop The Music. Den sålde platina och följdes upp med en hyllad sommarturné. Men strulet med skivbolaget som envisades med att försöka styra Robyn och som var helt ointresserade av att släppa hennes musik i USA, gnagde förmodligen. Till slut valde hon att köpa sig fri från storbolagskontraktet och starta en egen ettiket - Konichiwa Records. Sen dess släpper hon sin musik enbart via det egna bolaget. Plötsligt var Robyn inte bara stor artist - nu var hon skivbolagsägare också. Första skivan på det egna bolaget kom 2005 och hetter kort och gott Robyn. Singeln Be Mine hajpades rejält och blev etta på Trackslistan. Ett år senare släpptes skivan i England, och året efter det fick Robyn till slut sin revansch - skivan Robyn släpptes i USA.

 

Mötet med Snoop

Sammanlagt blev det bisarrt nog tre turnéer för samma skiva. Men det är väl så det kan gå när man som envisas med att köpa loss sig och vilja agera på flera marknader. Det hektiska livet intesifierades och 2008 blev hennes mest händelserika. I maj uppträdde hon hos den amerikanska talkshowkungen David Letterman, på hösten turnerade hon med Madonna och någonstans däremellan spelade hon in singeln Sensual Seduction med ingen mindre än Snoop. I en intervju som jag gjorde med Robyn i vintras beskrev hon mötet så här.

När Robyn kom hem i höstas efter detta, hennes mest hektiska år hittills, togs hon emot som en internationell storstjärna. Kanske var det turnén med Madonna som gjorde att journalistkårens bild av henne som en av de stora hade blivit ännu klarare. Eller det faktum att Robyn nu på riktigt hade bevisat att hon var en artist som hade kommit så långt i sin karriär att hon kunde göra vad hon ville. Hon kunde köpa loss sig, hon kunde starta ett eget bolag och hon kunde göra egna oväntade projekt. Robyn har på senare tid alltmer beskrivits som en modern entreprenör, vid sidan av själva artisttiteln. Hon har dessutom gig vid sidan av jobbet som popstjärna - som jobbet som styrelseledamot i Moderna museets styrelse till exempel.

Så vad gör en sådan här artist om fem år? Så här svarade Robyn då, i vintras när jag träffade henne.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".