Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Eriks bästa - veckans artist: Keri Hilson

Publicerat fredag 4 september 2009 kl 08.00
1 av 6
2 av 6
3 av 6
4 av 6
5 av 6
6 av 6

Hennes mamma ville att hon skulle spela piano, men Keri ville bara sjunga. Hon nynnade sig genom skolan och började tidigt skriva egna låtar - något som hon verkar ha varit född att göra. Några år senare nynnar nämligen andra också på hennes låtar - för att de har hört Britney sjunga dem. Men att bara skriva låtar åt andra var tydligen inte hela drömmen. I år kom hennes debutalbum. Veckans artist på Eriks bästa är Keri Hilson.

Keri Hilson kommer från Decatur, ett par mil utanför Atlanta i Georgia. Redan som liten tyckte hon om att sjunga, dansa och spela. Hennes mamma insåg att det kunde vara kul för Keri att lära sig ett riktigt instrument och ringde en pianolärare. Och visst plinkade hon ett tag på tangenterna, men det var uppenbart att Keris egentlige fokus låg på sången. Hon ville använda rösten och efter en tid fick repetitionerna en annan struktur - pianoläraren spelade och Keri sjöng.

Sången kom att betyda alltmer för Keri och hon sjöng för sig själv närhelst hon fick möjlighet - på vägen till skolan, på väg mellan lektionerna och på bussen hem. Snart började de andra eleverna uppmärksamma Keris intresse och någonstans här började hon få smeknamn som "Keri-Okey", men trots att folk kanske ibland störde sig på den ständiga sången var hon så fokuserad på den att hon inte brydde sig. Vad hon egentligen gick omkring och sjöng på minns nog ingen längre, men chansen att hon nynnade på eget material är ganska stor. Keri började nämligen skriva egna låtar redan som tolvåring.

Under de kommande åren spenderades alltmer tid på olika talangjakter medan låtskrivandet blev alltmer fokuserat. Keri började hänga med producenten Anthony Dent, som också lät henne bakgrundssjunga åt artister som han spelade in. Någonstans här kom idén om att skapa en tjejgrupp. Både Britney och Beyoncé hade gjort samma sak ett par år tidigare, så trenden var stark. Keri involverades i två sådana projekt - Pretty Toni och D'Sign. Inget av dem blev några succéer, men det gav säkerligen den numera tonåriga Keri en inblick i hur ett artistliv kunde te sig. Kanske var livet i grupp alltför kollektivistiskt, för den fokuserade framtida stjärnan?

Efter skolan fortsatte Keri studierna på universitets-nivå. Inriktningen blev teater - vilket hon senare också tog en examen i. Medan andra tycker att det är för mycket jobb att halvtidsknega i spärren vid Slussen, hade Keri nu kommit så långt som låtskrivare att hon skrev på uppdrag av producenter, sjöng bakgrund åt ett antal artister - samtidigt pluggade. Men så var hon väl också oerhört fokuserad på det hon gjorde. Bara en sådan sak som The Clutch är ett exempel på detta. Istället för att hanka sig fram som låtskrivare på egen hand, gick hon ihop med fyra andra låtskrivare och bildade ett kollektiv. Det hela gick bra och förutom att ha skrivit Keris egna hit "Return The Favor" även Jennifer Lopez "Wrong When You're Gone". I en intervju lär hon ha sagt att "viss, en del tänker att om det händer, så händer det. Sån är inte jag. Jag är en go getter". Samtidigt lär denna tid ha varit rätt påfrestande för Keri, så när hon fick möjlighet att jobba för den välanlitanproducenten Polow da Don, kom förmodligen detta som en vältajmad förflyttning i karriären. Nu hade hon anledning att ägna sig helt åt låtskrivandet och sjungandet. Och valet att börja jobba åt Polow da Don var inget annat än ett lyckodrag - det var nämligen detta steg som förde henne till Timbaland, som skulle komma att producera hennes debutalbum.

Vid den här tiden hade Keri kommit långt i den låtskrivar- och sångkarriär som hon i praktiken jobbat på sen hon var liten. Hon skrev låtar för allt större artister - på listan fanns nu både Britney Spears, Ciara och Ludacris. Hon syntes lite då och då i olika musikvideor - och hon jobbade för producenten Polow da Don. Han imponerades av hennes sång och frågade henne en dag vilken producent hon trodde skulle kunna få henne att komma dit hon ville som artist. Hon svarade snabbt att hon såklart skulle vilja jobba med Timbaland. Inte lång tid fick hon provsjunga för Timbaland, på telefon. Man kan ju tänka sig att en person måste ha rejält med star quality för att imponera på en av världens just nu största producenter. Att då göra den på en lina som reducerar ens röst från en Atlantångare till en trasig jolle och ändå lyckas, är en bedrift. Men så hade hon också repeterat sen hon var sex år.

Timbaland och Keri började hänga en hel del. I intervjuer har hon berättat att de kunde sitta tillsammans, nätterna igenom och lyssna på andra artisters musik och analysera den. Det låter ju onekligen rätt trevligt alltihop. Det här var början på ett samarbete som har pågått sen dess. Duon började så småningom spela in låtar åt Keri. Det skulle dock komma att dröja ett par år innan debutalbumet såg dagens ljus. Kanske ville Keri prova på att höras i andra sammanhang först.

För första gången hon hördes i en låt kommersiellt, om man bortser från alla bakgrundsjobb hon gjort åt Britney, var gästsången hon gjorde på Xibits Hey Now (Mean Muggin). Det var 2004 och två år senare hördes hon på en P Diddyssingel. Lite som två teasers, medan hon fortsatte att jobba med andra artister, bland annat Pharrell Williams i N.E.R.D. Världen började undra vem den där Keri var och året därpå gav hon ett ordentligt svar när hon sjöng med Timbaland i ett antal låtar. Egentligen hade man väl kunnat tänka sig att en artist som Keri Hilson här hade tänkt att det bästa vore att snabbt som attan få ut sin skiva, men så blev det inte. Vi har som sagt med en mycket fokuserad och målmedveten artist att göra här och man kan väl anta att Keri helt enkelt hellre ville ge ut en perfekt skiva, än en snabbt producerad historia för att följa upp singlarna med Timbaland.

Det dröjde nämligen ända tills i år innan debuten In a Perfect World kom ut. Och kanske var det lika bra att det fick ta sin tid, för kritiken har varit fin. På skivan blandas powertempo med lugnare låtar och det förekommer också gästspel från såväl Akon, Kanye och Ne-Yo. I remixen på Turnin Me On går det att tolka texten som en pik mot Ciara och Beyoncén och en del har undrat om det kan vara en beef på gång. Keri svarar själv bestämt nej på den frågan, men å andra sidan är ju hiphop- och r'n'b-världen full av bråk, så varför inte. Om sen Keris kända kaxighet kommer vara en stoppkloss eller en motor i en hennes framtida popularitet kan bara framtiden utvisa. En sak är iallafall säker - grunden, en fantastisk röst och en förmåga att skriva låtar som håller, kommer bara den ta henne ännu högre upp.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".