Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Metropol Nu torsdag 11/3 om Årets Nova och Mohamed-karikatyrerna

Publicerat torsdag 11 mars 2010 kl 16.24
1 av 3
Vi tycker till: Maria, Samira & Aladin
2 av 3
Tack Sepideh - du är tyngast!
3 av 3
Årets Nova 2010: Claudia Olsson

Idag sände Sepiedeh sitt sista Metropol Nu efter två år som programledare. Det blev ett fartfyllt program med extra mycket kärlek och enregi.

Först fick vi besök av Årets Nova 2010 stockholmstjejen Claudia Olsson. Hon pratar fem språk flytande, lär sig två nya samtidigt som hon studerar två olika utbildningar - internationell ekonomi på Handelshögskolan samt industriell ekonomi och energiteknik på KTH. Inte nog med det, samtidigt leder hon flera internationella projekt. Ingen snack om att Claudia gav oss en riktig inspirationskick. 

Maria Hedqvist, Samira Ariadad och metropoliten Aladin Zakholi tog senare över genom att tycka till om veckans nyheter.

Ännu en gång blev det snack om Mohamed-karikatyrerna eftersom polisen i olika delar av världen den här veckan har gripet personer som har plenerat att mörda konstnären Lars Vilks. Därefter har karikatyrerna publicerats igen av vissa tidningar och diskussionen kring kränkning av muslimer VS yttrandefrihet kom igång igen.

Här är några av kommentarer som vi har fått av våra lyssnare:

"Tjena! Först vill jag tacka för ett toppen program, TACK!! Jag är själv ryssk-ortodox kristen och tycker att man får följa vilken tro man vill för en persons tro är mellan en själv och Gud. Muslimerna har ett hat mot kristna som kristna har mot muslimer. Tycker det är så otroligt synd att några få kan förstöra för flera miljoner oskyldiga. Både kristna och muslimer borde se till att vi kan acceptera varandra och motverka hatet. Vi är trots allt lika inför Gud. Jag tycker man inte ska dömma någon för dennes tro, läggning eller åsikter utan se personen och hur den är mot dig. Som jag sa, tro är mellan dig och Gud inte ett skådespel för alla omkring. Tack!!"

"jag tycker inte riktigt att muslimerna är några offer man ska ju inte glömma bort att de målade också karikatyrer på jesus och det är det ingen av er som tar upp mvh teres"

"en tanke: när extrema kristna för några år sen försökte stoppa en utst där jesus framställdes som homo- hade de rätt eller fel o borde man stängt utställningen för att de var kränkta? Om man jämför rakt av?"

"Hej metropol krew tänkte bara ge min åsikt angående mohammed teckningen. Jag personligen har inga invändingar mot detta eftersom det är ett fritt land vi lever i och alla människor har rätt till sin egen åsikt. Om vi har nötter som sverige demokraterna som kommer in i riksdagen så varför ska inte en kille få rita en teckning mot en profet. Det drivs om jesus hela tiden i både filmer och teckningar men de får inte halva uppmärksamheten mot vad detta har fått, Tycker det är löjligt att dessa sk "muslimer" ska få hota denna människa på detta sätt han har inte gjort nåt fel."

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".