Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så blir du av med sötsuget

Publicerat torsdag 31 mars 2016 kl 11.33
Fem steg mot mindre socker
(2:39 min)
Sockervadd
Dags för detox? Foto: CC BY SA 2.0.

Efter påsk är det kanske en och annan som är lite extra sugen på godis och andra sötsaker. Dietisten Annica Långwall förklarar hur du lättast blir av med begäret.

– Jag äter tyvärr godis ganska ofta - tre tre dagar i veckan, säger studenten David på Drottninggatan i Stockholm.

För David blir det oftast choklad. För P5 STHLM:s reporter är lösgodis den stora lasten.

– När jag åker tåg och pendlar hem tycker jag jävligt synd om mig själv och då måste jag få tänka någonting. Det är fler som tänker likadant för det är alltid någon med godis i varje vagn, säger Lisa Friberg.

Dietisten Annicas bästa tips:

  1. Undvik produkter med tillsatt socker
  2. Hoppa inte över måltider
  3. Motionera regelbundet
  4. Ät balanserade måltider med fett, proteiner och kolhydrater
  5. Prioritera sömnen

Ibland kan det faktiskt gå veckor utan godis. Det är då det är lätt att låta bli. Börjar man så kommer suget direkt. Då hamnar man i småätarmood. Då kan det bli typ varannan eller varje dag ett tag.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".