Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Musikhögskolan infiltrerar musiklivet

Publicerat tisdag 5 april 2016 kl 18.00
"Kunskapen är inget man snyter ur näsan"
(4:23 min)
Kajsa Lindgren och Mattias Petersson från Kungliga Musikhögskolan. Foto:
Kajsa Lindgren och Mattias Petersson från Kungliga Musikhögskolan. Foto:

Läraren Mattias Petersson och studenten Kajsa Lindgren berättar om hur Kungliga Musikhögskolan påverkar Stockholms musikliv. 

– Jag kommer från en musikalisk familj och började som sångare, gick vidare till att göra jazzmusik och efter det så kände jag att jag ville lära mig mer. 

Kajsa Lindgren kommer från Stockholm och går masterprogrammet inom elektroakustisk komposition på Kungliga Musikhögskolan. Efter studier på bland annat Musikhögskolan i Piteå valde hon att flytta tillbaka hit. 

– Valet att börja här var ganska enkelt i och med att just den här utbildningen som jag går bara finns i Stockholm. Dessutom så fanns det inga scener för den typ av musik som jag gör där men det finns det här.

Mattias Petersson kommer ursprungligen från Öland men bor numera i Stockholm och är lärare i samma ämne som Kajsa studerar. Han berättar att Musikhögskolan influerar Stockholms och världens musikliv på många olika sätt. Förutom att leverera musiker till konserthus sker det genom olika utbytesprogram, samt att skolan har många internationella elever. 

– Det finns olika typer av program som gör att vi som är lärare kan åka utomlands och undervisa på andra skolor i till exempel i Berlin. Sedan har vi också såklart elever som kommer från hela världen för att studera hos oss. 

När det gäller den rent musikaliska influensen på det popkulturella i Stockholm så säger Mattias såhär:   

– Man kan säga att det som görs på Musikhögskolan infiltrerar det övriga musiklivet. Ett exempel på hur vi kan influera popmusiken är om vi gör något väldigt experimentellt på en mindre scen som sen plockas upp av någon popstjärna som vill ha en touch av det i sin musik. Den kunskapen som man får på musikhögskolan är inget man snyter ur näsan. Ska man till exempel orkestrera en orkester för filmmusik gäller det att veta vad man gör.  

Men popmusikvärlden påverkar även skolan och dess arbete. Till exempel är Mattias noga med att uppmana sina elever till att gå på så många olika konserter som möjligt, och Kajsa hittar inspiration hos en av världens största artister. 

– Jag kan till exempel bli väldigt inspirerad när jag lyssnar på Beyoncé. Det får mig att vilja skapa mer musik även om man inte hör hennes influenser i det jag gör. 

Nästan all form utav populärmusik görs sedan länge med hjälp av datorer, och Mattias berättar vad det har för betydelse.

– När jag började var det lite av en grej om man kunde datorer men idag kan ju alla det. Man kan nästan säga att laptopen har blivit som ett folkhemsinstrument. Vi på skolan anpassar ju oss naturligtvis efter redskapens utveckling. Samtidigt finns det väldigt mycket man kan lära sig om musik utan att behöva gå här.

Att studera på högskolan är en ekonomisk investering för de flesta och många tar studielån för att finansiera studierna med hopp om att en dag kunna försörja sig på det man har studerat till.

Men för kompositörerna på Musikhögskolan är vägen till arbete något som inte är helt lätt.

– Det är ju inte så att jag kan gå och säga här är mitt cv nu vill jag få det här jobbet som man kanske kan göra om man har en annan utbildning utan det handlar om att jag kan till exempel jobba som ljudtekniker, i olika typer av projekt. Men drömmen är såklart att kunna jobba med komposition på heltid, säger Kajsa.

– Jag har läst totalt elva år på högskolan och har väl en halv miljon i CSN-skuld. Jag får ju dock jobba med det jag gillar. Men det är såklart en sak som vi tänker på när vi tar in nya elever, om det finns det en jobbmarknad för dem, fyller Mattias i.

När det gäller framtiden för Kungliga Musikhögskolan händer det stora saker i sommar, berättar Mattias.

– Vi ska flytta in i ett helt nytt hus där vi kommer att kunna ha en massa olika konserter och speltillfällen som vi inte har kunnat genomföra tidigare. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".