Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Jeroen undrar vad som hände med cykelmiljarden

Publicerat tisdag 12 april 2016 kl 16.50
"I Köpenhamn gör vi hand upp när vi stannar"
(5:06 min)
Jeroen Wolfers. Robin Oljelund Kjellberg/Sveriges Radio.
Jeroen Wolfers. Foto: Robin Oljelund Kjellberg/Sveriges Radio.

Stockholms cyklister tokkör och bryter mot regler, säger cykelpolisen i Dagens Nyheter. Men Jeroen Wolfers saknar det större perspektivet i debatten.

– Det pratas om öronmärkning och investeringar i cykelnätet men händer ingenting överhuvudtaget, säger Jeroen Wolfers som har en blogg om cykling i Stockholm.

När cykelbanorna är så smala att bara knappt två cyklar får plats är det inte konstigt att det blir trångt och farligt. Och sura miner både bland och mot cyklisterna i stan.

– Jag undrar verkligen vart de här pengar går. Var är bromsklossen? Det jag har sett är ett lyckat försök på Götgatan. Men då snackar vi inte om någon miljard, säger Jeroen.

Men han håller med om att det finns cyklister som tar sig friheter och bryter mot trafikregler. Och att kulturen kan behöva en glädjeinjektion.

– Vi brukar säga le och vinka. Stanna vid övergångsställen och släpp över. Och visa vart du ska, säger Jeroen.

I Köpenhamn finns en annan kultur. Där är cyklister betydligt mer ordningssamma. Det menar arkitekturstudenten och vana köpenhamnscyklisten Elinor Entell.

– Man räcker upp en hand när man stannar. Och tittar bakåt innan man rör sig i sidled här. Jag har cyklat i Stockholm och där är det inte samma samspel. Där cyklar folk mer i en bubbla, säger hon.

Men man kan inte nämna Köpenhamn utan att nämna vad stan också gör för sina cyklister. På de lokala S-tågen finns särskilda vagnar för cyklister med cykelställ i. På Nørrebrogade finns fyra meter breda cykelbanor där fyraåringar kan ses cykla i rusningstrafik. Det finns särskilda cykelbroar i stan. Och det finns också ställningar cyklister kan luta sig mot vid korsningar, skriver arkitekturbloggen STADEN.

– Ja vi kanske skulle kunna importera lite av deras tänk till Stockholm. Och inte ha cykelbanor som slutar i ingenting, säger Elinor.





Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".