Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Jazzpubliken står ut med märkliga krockar

Publicerat tisdag 3 maj 2016 kl 18.00
Elena Wolay: De flesta som kommer vet vad klubben är
(3:26 min)
Elena Wolay.
Elena Wolay. Foto: Tom Hansen/Sveriges Radio.

Elena Wolay som driver klubben Jazz är farligt guidar i Stockholms jazzscen och ger dig bästa tipsen för en perfekt jazzdag. 

– Mina föräldrar spelade konstant eritreansk folkmusik och men min första egna skiva var en CD med Miles Davis som jag spelade om och om igen under två års tid. 

Elena Wolay berättar om hur hennes musikintresse började hemma i Jönköping. Ett intresse som även innefattar krautrock, punk, och psykedelika och ledde henne till att starta klubben Jazz är farligt

– Eftersom att jag kände ganska mycket folk inom både jazzvärlden och rockvärlden så blev jag uppmanad att starta en klubb som kunde samla människor som gillade olika saker men som hade ett gemensamt jazzintresse. Klubben är tänkt som ett rum där begreppet jazz kan utvidgas. 

Jazz är farligt är inte bara en klubb, det är också ett skivbolag, ett fanzine och även en barnföreställning.

– En vän till mig sa att du måste göra den här föreställning med Sun Ras musik, här är budgeten och vi har premiär om två månader. Så det var bara att köra. Sun Ras budskap om att alla jordens minoriteter skall åka till Saturnus om det skiter sig för oss här är fantastiskt och jag önskar att jag hade hört det budskapet när jag var yngre. 

Elena arrangerar Jazz är farligt över hela landet och det bidrar till att fler och fler besöker klubben, även de som inte har jättekoll på scenen. 

– Jag tror att det bästa sättet är att fortsätta att flytta på sig och kanske köra i mindre städer också. Men också att fortsätta att chockera och det finns en och annan som har blivit provocerade. Men jag tycker att alla ska stå ut med den märkliga krocken. Dessutom är det ur en arrangörssynpunkt viktigt att vara god vän med de som har stället. Känner man inte vakterna får man inte spela bröl.  

Vi pratar också om hur Elena ser på Stockholms jazzscen: 

– Stockholm har varit väldigt bortskämd med otroligt bra bokningar. Sedan finns det ju en del ställen här som till exempel Glenn Miller och Fasching och spelställena är något som garanterar att skivsläppet går runt. Dessutom finns Stockholm Jazzfestival som pressar in jazzen i hushållen och lockar en ny publik varje dag. 

Framtiden för Stockholms jazzscen. 

– Det behövs fler arrangörer helt enkelt, folk som vågar och jobbar väldigt fysiskt också. 

Vi pratar också om hur det ser ut när det gäller mångfalden i jazzscenen, både när det gäller besökare och arrangörer: 

– Jag har aldrig sett en svart kvinna på någon av mina klubbar och det gör mig förbannad. När jag frågor någon av mina kollegor om de sett en sån som mig på deras klubbar så blir svaret nej. 

På frågan om hur en perfekt jazzdag i Stockholm ser ut så säger Elena såhär:

– Börja dagen med att besöka skivaffären AndraJazz och grotta ner dig i musiken och ställ frågor till jazzproffsen som hänger där. Sedan börjar du kvällen på Glenn Miller för ett "set", fortsätt sedan på t.ex Fylking för något lite mer experimentellt och avsluta på klassiska Fasching.   


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".