Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tonis skotips inför löpturen

Publicerat måndag 9 maj 2016 kl 11.22
"Använd olika skor"
(2:09 min)
Barfotalöpning
1 av 2
Barfotaträning tränar småmuskler i foten. Foto: JESSICA GOW / TT
Toni Arndt
2 av 2
Toni Arndt, professor vid Gymnastik- och idrottshögskolan. Foto: Lars Aden Lisinski/Sveriges Radio

En trend som håller i sig är barfotaskorna. Trots att de orsakat skador hos en del löpare, menar forskaren Toni Arndt att skor med mindre stöd faktiskt kan vara bra för fötterna.

Barfotaskor framkallar ett annat löpsteg - att löparen landar på framfoten istället för hälen. 

– Det är ganska många skador som kommit med barfotaskorna just därför. Stressfaktorer i framfoten och hälseneskador, säger Toni Arndt, professor vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm.

Hur kan det förebyggas?

– Det handlar om träning. Det som är bra med skor som har mindre stöd är att alla småmuskler tränas.

Vad ska man tänka på när det gäller löparskor eller löpstil? 

− Om du ska byta skor eller löparstil så gör det lågintensivt. Börja lugnt. Spring inte massa kilometer direkt, förklarar han.

Det första tipset sitter möjligtvis i bakhuvudet hos många. Däremot är nästa tips lite ovanligare.

− Använd olika skor eller barfotaträning. Man tränar olika delar av kroppen genom att springa med olika skor, berättar Toni Arndt.

För fler tips lyssna på klippet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".