Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Peter rasar mot sexistiska reklambilder

Publicerat onsdag 1 juni 2016 kl 14.47
"Det är tragiskt"
(1:39 min)
Peter Svensson. Foto: Sofia Runarsdotter och Peter Svensson.
Skyltarna sprider skeva ideal, anser Peter. Foto: Sofia Runarsdotter och Peter Svensson.

Varje dag på väg till skolan ser sexåriga Manja reklamskyltar på stan med retuscherade, lättklädda modeller. I ett uppmärksammat inlägg reagerar nu bonuspappan Peter Svensson.

Peter Svensson jobbar till vardags på en tjejjour i Södertälje. Hans sambos dotter Manja får varje dag titta på modellerna på kommunens reklamskyltar till och från skolan - smala, lättklädda och utmanande kvinnor.

– Det är tragiskt att Manja får se det här det första hon gör på morgonen, säger Peter Svensson i P5 STHLM.

Reklamtavlorna är ett svek mot alla kloka, nyfikna och vetgiriga barn, skriver Peter Svensson i sitt inlägg på Facebook och vänder sig mot Stockholm stad:

"Ni har alltså en möjlighet att sätta upp kluriga rebusar, räkneexempel, viktig samhällsinformation, antirasistiska budskap, bilder på medmänniskor med stort mod och civilkurage /..../ Istället möter Manja bilder på retuscherade kroppar - bilder som ofta förmedlar skeva ideal och reproducerar både könsmaktsordning och idén om att utseende har betydelse för hur lycklig eller lyckad du är."

Det finns många goda skäl till att inte ha sexualiserande och objektifierande reklampelare över hela stan, tycker Peter Svensson.

– Det sexualiserade våldet är ett folkhälsoproblem. Mäns våld mot kvinnor är en världsepidemi, unga pojkar porrdebuterar när de är elva år, 17 kvinnor våldtas varje dag i Sverige.

Jag bara tröttnade helt enkelt

Peter Svensson kan inte riktigt förklara varför han reagerade just nu. Han har tänkt på detta länge, men säger att han plötsligt fick en Falling down-känsla. I den amerikanska filmen med Michael Douglas får huvudkaraktären plötsligt bara nog och inleder en hämndaktion mot allt och alla som han stöter på.

– Jag bara tröttnade helt enkelt. Det finns så mycket bättre saker vi kan göra med våra offentliga utrymmen vi har i Stockholms stad och alla andra städer.

Anders Polerius, pressansvarig på Trafikkontoret, skriver till P5 STHLM att reglerna är tydliga. Reklam som väcker anstöt eller kan uppfattas som olämplig ska inte förekomma.

– Det är viktigt att branschen själv ska verka för god en marknadsföreningssed. Vi tycker det fungerar, och har inte tagit emot klagomål på reklamvitrinerna och dess innehåll.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".