Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så blir du stark efter förlossningen

Publicerat fredag 26 augusti 2016 kl 12.26
"Börja träna redan på BB"
(2:01 min)
Katarina Woxnerud
Katarina Woxnerud Foto: Cassandra Alm

Katarina Woxnerud ger råd till nyblivna mammor så att den nyförlösta kroppen blir stark och frisk.

Katarina Woxnerud är aktuell med boken Mammamage och hon tycker informationen blivande mammor får inte är tillräcklig om vad som händer med kroppen efter det att barnet är fött.

– Allt fokuseras på förlossningen och sedan står man där och tänker "vad gör jag nu då?"

Katarina menar att det är viktigt att komma igång med knipövningar för bäckenbotten redan på förlossningen men att man istället rekommenderar att ta det lugnt efter det att barnet fötts.

– När man tagit av gipset efter ett benbrott är det ingen som ordinerar vila en vecka utan man börjar träna direkt.

Man behöver träna sin mage inifrån och ut men det är inte skönhet det handlar om utan också om funktion. Om man inte tränar rätt kan man få problem med inkontinens, man ökar risken för att få en felaktig belastning och det kan på sikt ge ryggproblem.

Två snabba tips från Katarina:

  • Börja direkt på BB med knipövningar.
  • Försök att dra in magen bort från linningen på byxorna.

Glöm inte att andas!




Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".