Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så bör du tänka kring kosttillskott

Publicerat tisdag 30 augusti 2016 kl 09.58
Marcus tre bästa tips som funkar vid träning
(2:16 min)
Marcus Moberg, näringsfysiolog och doktor i idrottsvetenskap.
Marcus Moberg, näringsfysiolog och doktor i idrottsvetenskap. Foto: Madeleine Rollenhagen/Sveriges Radio.

Näringsfysiologen och doktorn i idrottsvetenskap Marcus Moberg guidar i vilka kosttillskott som egentligen är nödvändiga och funkar vid träning. 

En extra stor proteinshake, koffeindryck på eftermiddagen eller lite magnesium för att du tränar mycket. Många av oss har säkert någon gång stoppat i sig någon form av kosttillskott. Men behövs det? 

Marcus Moberg är näringsfysiolog och doktor i idrottsvetenskap på Idrottshögskolan i Stockholm. Han har forskat på olika kosttillskott men rekommenderar att inte fokusera alltför mycket på pulver och piller. 

− Jag brukar alltid säga att mat går först. Det ska vara i fokus för det har mycket mer effekter, förklarar han.  

Marcus Mobergs tips på tre kosttillskott i relation till träning

  • Proteintillskott funkar om man inte får i sig tillräckligt genom maten.
  • Kreatin ökar styrka, man kan träna hårdare och därför kan det ge en extra effekt på muskelmassa.
  • Koffein är bra för uthållighetsidrotter.




Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".