Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskare oense om D-vitamin

Publicerat torsdag 17 november 2016 kl 09.53
"Ett jättekomplicerat område"
(0:11 min)
Solsken
När du är ute i solen skapar kroppen D-vitamin. Foto: Taylor and Kevin /Creative commons

Borde du ta extra D-vitamintillskott på vintern eller inte? Det beror på vem du frågar. Forskarna Mats Humble och Karl Michaëlsson håller inte med varandra.

Är extra D-vitaminstillskott bra för dig? Du kommer få olika svar beroende på vilken forskare du frågar. Vi har varit i kontakt med Mats Humble, psykiater och forskare vid Örebro universitet och Karl Michaëlsson, professor vid Uppsala universitet, med bland annat expertis kring D-vitamin.

Vad är D-vitamin bra för?

– Alla är överrens om att det är viktigt för skelettet och kalkomsättning. Nu menar de flesta forskare i världen att det här också har stor betydelse för immunförsvaret, reglering av celltillväxt, hjärt-kärlfunktion, muskelfunktion, ja många olika saker, säger Mats Humble. 

Vem har D-vitaminbrist?

Karl Michäelsson menar att det i dagsläget inte finns ett bra sätt att definiera brist på D-vitamin på.

– Någonstans finns givetvis en äkta gräns för brist men var den gränsen går är i dagsläget oklart. Förmodligen vid betydligt lägre koncentrationer i blodet än många idag tror. De bättre sammanställningar av randomiserade studier (studier med bäst evidensvärde) som gjorts visar ingen säker nytta av D-vitamin på vår hälsa, inte ens för att förebygga benskörhet och frakturer, säger Karl Michaëlsson.

Mats Humble håller med om att det är oklart och säger att det har att göra med att personer är olika. Men han säger också att internationella forskarsamfundet har försökt att definiera brist och om man utgår från det värdet så har ungefär hälften av Sveriges befolkning brist i slutet på vintern. Det är ett värde som man kan testa genom blodprov. Mats säger att de symptom han ser hos de med D-vitaminbrist är trötthet, orkeslöshet, muskelsvaghet och nedstämdhet.

Kost och sol

Solen är en bra källa för D-vitamin men inte under vintermånaderna i Sverige.

- Från september till april kan vi inte få det via solen i Sverige. Bästa D-vitamin källan inom kost är fet fisk, men även vissa magra fiskar som gös och aborre är bra källor. Rött kött har också visat sig vara en bra källa. Bäst är det då att äta kött från djur som fått vistas mycket i solen, säger Mats Humble.

Extra tillskott?

Så ska man ta extra tillskott eller inte? Mats Humble tar själv D-vitamintillskott och tycker sig må bättre av det. 

– Jag tänker mig att många skulle må bra av att kunna behålla en normal sommarnivå under vinterhalvåret och strävar man efter det så räcker inte rekommendationen från livsmedelsverket eller på apoteket. Då bör man ta ett tillskott på ungefär 2000 enheter (50µg) per dag. En del kan klara sig på mindre, andra kan behöva mer. 4000 är den maxgränsen som två myndigheter i EU och USA har enats om. Att ta upp till 4000 enheter (100 µg) per dag äralltså i princip ofarligt, säger Mats Humble.

Karl Michaëlsson tar inte D-vitamintillskott. 

– Trots ingen nytta i genomsnitt kan det kanske anföras att "Det är lika bra att ta D-vitamin för säkerhets skull. Just jag kanske har brist? Det kan väl inte skada". Dilemmat är dock att D-vitamin egentligen inte är en vitamin utan ett pro-hormon. Flera studier visar att höga koncentrationer i blodet och även höga doser i randomiserade studier leder till mer ohälsa, tvärtemot det förväntade, säger Karl Karl Michaëlsson.

Varför tycker ni olika om D-vitamin?

– Jag tror att det beror på att det här är ett jättekomplicerat område. Det är så många faktorer som spelar in när det gäller D-vitamin. Det är svårt att förstå sambanden på rätt sätt, säger Mats Humble.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".