Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny sökmotor samlar kvinnor i reklambranschen

Publicerat torsdag 17 november 2016 kl 17.33
"Responsen i sig är ett kvitto på att detta behövs"
(2:09 min)
Lina Franzon och Johanna Johansson.
Lina Franzon och Johanna Johansson. Foto: Monika Bohman/Sveriges Radio

I går lanserades sökmotorn Kreatörskvinnor som ska synliggöra kvinnors kompetens och slå hål på myten om att det inte finns kvinnliga kreatörer.

På sidan går det att välja vilken yrkesaktegori man är ute efter och hur länge kvinnan ska ha arbetat i branschen. 

 Vid uppstarten fanns 120 kvinnliga kreatörer i söktjänsten. Men antalet ökade snabbt. 

– Responsen har varit helt galen, bara på tre dagar har vi fått över 500 intresserade kompetenta kreativa kvinnor, säger Lina Franzon.

Bakom initiativet står Johanna Johansson som är 26 år och arbetar som frilansande art director i Stockholm och Lina Franzon som 25 år och copywriter.

Reklambranschen är fortfarande en bra bit från att kunna kalla sig helt jämställd och en utmaning som ofta lyfts fram är svårigheten att rekrytera kvinnliga kreatörer. Syftet med den nya sajten är att ändra på det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".