Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Varumärkesexperten: "Reklam försöker alltid provocera"

Publicerat torsdag 6 april kl 16.18
"Reklam vill vara engagerande"
(5:13 min)
Mats Georgson
Mats Georgson. Foto: Press.

Senaste dagarna har det stormat kring ett läskvarumärke som för tankarna till Black Lives Matters protesterna. Kritikerna menar att läskjätten tjänar pengar på att rida på den amerikanska medborgarrättsrörelsens kamp. Företaget har nu dragit tillbaka sin reklam. Mats Georgson är varumärkesexpert.

Vi går mot ett mer medvetet samhälle, där kunderna ställer höga krav på att varumärken hänger med i sin samtid. Om ett företag drar tillbaka sin kampanj på grund av stark kritik - kan reklamen ändå vara lyckad, och är all PR bra PR?

– Nej definitivt inte. Om man blir stor på nätet och folk gör sig lustig så är det förmodligen inte alltid bra. Men det betyder inte att det alltid behöver vara katastrofalt för att man provocerat eller upprört. Man måste se det lite djupare än så.

– Det blåser förvånansvärt fort förbi och folk slutar ganska sällan att köpa saker. När det blåst förbi så kommer folk fortfarande ihåg varumärket och slentrianmässigt forsätter att köpa produkten.

Mats Georgsson menar att företagen själva kan bli överraskade över de starka reaktioner vissa reklamer får, och att de flesta varumärken strävar efter att vara engagerande.

– Reklam har alltid försökt vara provocerande, för reklam vill vara engagerande, och vad som är engagerande för en person kan vara provocerande för andra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".