Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskaren: Svårt att träna optimalt utan kolhydrater

Publicerat torsdag 9 november kl 12.36
Nya studier om periodiserad lågkolhydratkost och träning
(2:52 min)
Pastastrån och hjärtformad tomatsås mot blå bakgrund.

Det verkar finnas få positiva effekter av att kombinera lågkolhydratkost med träning. Det menar i alla fall Marcus Moberg vid GIH, idrottshögskolan här i Stockholm.

Kolhydrater är blä och träning är bäst. De åsikterna hör man ofta i tränings- och kosttokiga Stockholm. 

Men är det bra att kombinera en lågkolhydratkost med träning? Nja, säger Marcus Moberg som är näringsfysiolog och doktor i idrottsvetenskap vid GIH, idrottshögskolan här i Stockholm.

– Generellt sett så verkar du få lite sämre prestation under träningspasset och det verkar inte vara några positiva effekter. Eventuellt om du är ultramaratonlöpare eller håller på över fem, sex, sju, åtta timmar, men det har inte forskningen tittat på, säger Marcus.

Är det skillnad när det kommer till styrketräning och kondition?

– Under styrketräning använder du bara kolhydrater. Du använder inte fett när du lyfter vikter, för det är för energikrävande. Styrketränar du under ketos* kommer du troligen prestera sämre. Du kan fortfarande äta lite kolhydrater för du gör inte av med så mycket energi under styrketräning. Så du kan fortfarande äta lågkolhydratkost och fortfarande fungera.

Finns det några studier som visar på positiva effekter med lågkolhydratkost?

– Nej, de flesta studier visar på negativa effekter. Men man kan ha lågkolhydratkost på olika sätt. Äter man det över längre perioder kallas det kroniskt. Där visar de flesta studier negativt då du inte kan träna optimalt. Sedan kan man äta periodiserat, det vill säga att man äter mycket kolhydrater ibland och lite ibland. Där verkar man kunna öka sin fettförbränningskapacitet, men det verkar inte vara någon prestationsförbättring. Som någonting så är det likvärdigt. Det finns fler och fler nya studier som försöker göra det här på smartare sätt. Man tränar några pass i veckan med mycket kolhydrater, några pass med lite, så man får lite av de bästa världarna.

På vilket sätt blir det de bästa av två världar?

– När man ätit kolhydrater kan man träna med maximal intensitet och när du kört utan så tränar du din fettförbränningskapacitet. Du skulle få samma effekt genom att träna över längre tid, springa flera timmar. Men det här är ett sätt att uppnå det utan att träna så lång tid.

Så säger livsmedelsverket om kolhydrater:

Livsmedelsverket rekommenderar att 45-60 procent av den energi vi får från maten kommer från kolhydrater.

*Får vi extremt lite kolhydrater så bildar vi ketoner istället. När kroppen bränner fett istället för kolhydrater för att få energi så är vi i ett tillstånd som heter ketos.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".