Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Information om störningar i trafiken där du är.

Biltåg på väg, nu testat i verkligheten

Publicerat fredag 3 augusti 2012 kl 06.22

För första gången har fordonståg testats i verklig miljö. Det gjordes i Barcelona i maj, försöket var historiskt  och testet gick bra.

Försöken med Fordonståg, bilar på rad efter en ledarbil, kör vidare, inom ramen för projektet SARTRE (Safe Road Trains for the Environment)

För första gången någonsin har nu försök genomförts i verkligheten, på en motorväg utanför Barcelona, ett fordonståg mitt bland övriga trafiken.

Det var i maj i år som tre volvobilar och en lastbil framfördes automatiskt av ett ledarfordon. Turen blev 200 km lång och alla inblandade var helnöjda med testet.

Fordonståg vad är det?  Ett ledarfordon som körs av en professionell förare, där andra bilar kan koppla på och slippa köra själva.
Med hjälp av säkerhetssystem så som kameror, radar och lasersensorer, övervakas ledarfordonet och även andra bilar i närheten, dessa system finns redan i bilar idag. Genom att lägga till trådlös kommunikation kan bilarna i tåget kopiera ledarfordonet, bromsa och svänga på exakt samma sätt som bilen i täten.

Projektet SARTRE har pågått sedan 2009 och tanken är både att förbättra för föraren. På långa resor kan man ängna sig åt annat, läsa arbeta eller ta lunchen i farten kanske.

Men självklart finns det även miljö- och säkerhetsaspekt bakom. Minska miljöpåverkan minska olyckorna på vägarna dessutom ger en föjsam hastighet även minskad risk för köer.

På försökssträckan i Spanien framfördes tåget i en hastighet av 85km/tim och bilarna efter ledarbilen låg med 6 m mellanrum.

Tanken med biltåg är  inte ny, men skillnade idag är att man inte pratar om  att ändra befintliga system eller vägutformning.

Skillnade mellan en vanlig bil och bilarna som var med i testet är egentligen bara det trådlösa nätverket mellan bilarna..

Linda Wahlström ansvarig på Volvo, för projektet SARTRE, säger att fordonståg är inte längre science fiction, det kommer att finnas i någon form i framtiden. Max 8 bilar räknar man med kan hänga på ledarbilen och skulle en vanlig bilist komma imellan så klara man det också.

Tekniken finns, men säkerhetsfrågan och ansvarsfrågan måste lösas.

Projektet avslutas nu i höst och som svar på och när kan vi se detta på vägarna så vågade Linda sig på en gissning - kanske 2020.

Anette j-son Hälleby                                   anette.jonson-halleby@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".