Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Information om störningar i trafiken där du är.

Gnistängstunneln - Sveriges säkraste tunnel

Publicerat torsdag 27 juni 2013 kl 11.31

Ett nytt toppmodernt brandbekämpningssystem är nu installerat i Gnistängstunneln i Göteborg, och i onsdags testades det i verkligheten då räddningstjänsten satte eld på en bil inne i tunneln.

Trafikverket som arbetat med sprinklersystemet i fyra år var nöjd med övningen och även Räddningstjänsten tyckte att allt förlöpte som det skulle. En bil tändes på och när väl branden tagit sig, den var inte var helt lättantändlig, utlöstes sprinklersystem centralt från Trafikverket. Trafikledningscentralen som  övervakar  tunnlar och vägar är den som sätter igång systemet. I verkligheten får de larm om bil som stannat i tunneln. Via sina kameror kan de se var den står och vad som hänt och sätta in rätt åtgärd.

I tunneln som är drygt 0,7 km finns 10 sektioner som släpper ut vatten men vid en brand koncentrarar man vattnet just över den aktuella bilen. Systemet arbetar med två sektioner åt gången vilket täcker 150 m av tunneln, så bakomvarande bilar och bilister kan lämna tunneln utan att  bli duschade. Systemet pumpar ut 5400 l/min. Det är mer än ett stilla sommarregn, snarare som ett monsunregn.

Sprinklersystemet är inte till för att släcka branden utan för att hålla elden i schack till dess räddningstjänsten hunnit fram och för att folk ska kunna lämna tunneln säkert och dessutom för att minska skadorna på tunneln genom att hålla värmen nere.

Gnistängstunnen är hitintills den enda tunneln i landet som är utrustad med ett sådant här system.

– Då farligt godstransporter får lov att köra genom tunneln så har det varit viktigt att uppgradera och förbättra säkerheten i tunneln, säger Julia Sedin, projektledare Trafikverket.

Fakta om Gnistängstunneln

  • Tunneln är 712 meter lång
  • Öppnades för trafik 1978
  • Tunneln har två körfält i vardera riktning och sedan 1996 är dessa körfält separerade av en tunnelvägg.
  • 55 000 bilar passerar varje dag
  • Gnistängstunneln fick sitt namn av äng och gnistsändare.
  • Ovanför tunneln där det nu är bostäder låg stora ängar och Gnist kommer från gnistsändare.
  • 1911 låg Marinförvaltningen Nya Varvet trådlösa telegrafstation här.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".