Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

2008-11-13: Sveriges Radios Programhittaren vann International Media Excellence Awards i London

Publicerat torsdag 13 november 2008 kl 13.43

För andra gången på kort tid belönades Sveriges Radios Programhittaren med ett stort pris. I september belönades webbtjänsten med Stora Radiopriset för Årets innovation. Igår delades International Media Excellence Awards ut i London och Programhittaren vann i kategorin ”Most Creative Marketing Strategy”, i hård konkurrens med bidrag från hela världen.

– Det här betyder jättemycket, vi är så stolta och glada, säger Rebecka Ioannidis Lindberg, marknadschef på SR. Det här projektet har varit som en tät väv av utmaningar och framgångar, möjligheter och engagemang.

Juryn hyllade idén som innovativ, fokuserad och väldigt kostnadseffektiv. De tyckte att programhittaren var ett briljant sätt att lösa det problem radion står inför - att utmärkt innehåll är dolt bakom en siffra (frekvensen). Juryn berömde också hur kampanjen har arbetat i olika media, inklusive en speciell interaktiv tavla.

Programhittaren
http://sverigesradio.se/programhittaren/

Syftet med Programhittaren är att lyssnaren på ett lätt och lustfyllt sätt ska kunna orientera sig i hela Sveriges Radios variationsrika utbud –över 400 program i 45 kanaler med allt från P4 Extra och P1-morgon till humorprogram som Mammas nya kille i P3.

– Programhittaren är som ett sorts klimax efter en rad digitala tjänster som vi har lanserat hittills och som alla strävat mot samma mål, och då är vi ändå bara i början av allt det som vi kommer att utveckla, säger Rebecka Ioannidis Lindberg.

Programhittaren har exponerats som bioreklam med kända SR-profiler, som trailer i SVT och SR, webbannonsering på Playahead, MSN och Myspace, interaktiv reklamtavla i Stockholm samt affischering vid SR:s lokala kanaler.

- Framför allt är det en väldigt lustfylld matchmakingtjänst som i högsta grad dessutom är personlig. Alla som gör ljudtestet i Programhittaren får ett personligt resultat av vilka program som passar just den personen. Det är kanske den viktigaste förklaringen till kampanjens stora framgång, säger Rebecka Ioannidis Lindberg.

Tävlingen arrangeras av The Association for International Broadcasting, en internationell organisation för TV- Radio och Onlineproduktioner med deltagare från hela världen. Priset delades ut för fjärde gången. Tävlingens kategorier:
Best Radio Current Affairs Documentary
Best Television Current Affairs Documentary
Best Investigative Tv Documentary
Clearest Radio Coverage Of A Single News Event
Clearest Tv Coverage Of A Single News Event
Best Creative Tv Feature
Best Creative Radio Feature
Best Cross-Media Production
Most Innovative Use Of Graphics
Most Creative Marketing Strategy – vinnare SR Programhittaren
Most Innovative Technology
Most Creative Specialist Genre
International Tv Personality Of The Year
International Radio Personality Of The Year
Aib Insi Special Award
Aib Editors’ Award 2008

Mer information om The Association for International Broadcasting och tävlingen: www.aib.org.uk

Mer information
Bengt Arwén, pressansvarig SR
08-784 17 59
0703-72 71 81
bengt.arwen@sr.se

Rebecka Ioannidis Lindberg, marknadschef SR
08-784 21 68
0708-166 199

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".