Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Barnen: Lära sig läsa

Publicerat fredag 23 januari 2009 kl 11.03
Eleverna i förskoleklassen Isbrytaren på Vikingaskolan i Haninge har gjort en djungel där de målar och klistrar upp djur och växter som börjar på den bokstav de arbetar med. Nu har de hunnit till ”L” som i Lejon.

P1 fredag 23 januari kl 11.03 samt 25/1 kl 19.03

- Jag tycker att det är roligast att skriva för då kan man skriva snälla grejer till varandra, säger Tony Alderval, 6 år, som går i förskoleklassen Isbrytaren på Vikingaskolan i Haninge.

Hur lär sig barnen bäst att läsa? Och ska man överhuvud taget lära barn att läsa innan de börjar i skolan?
- Om man väntar tills barnen själva är intresserade av språk riskerar man att förstärka de skillnader som redan finns, säger Mats Öhlin skolchef i Haninge kommun.

Han får medhåll av Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Hon tycker att det kan vara farligt att vänta på att barnen själva ska visa intresse. Teorin om olika mognadsstadier har många brister och ny forskning visar just på vikten av att börja leka med språket när barnen är små.

Barnens reporter Sofia Klemming har besökt förskoleklassen Isbrytaren där läraren Sia Magouh jobbar medvetet med att stärka barnens språkutveckling genom leken.
- Det handlar inte om att det ska bli som i skolan utan vi leker hela tiden, säger Sia Magouh.

Programledare: Ylva Mårtens.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".