Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

2008-11-07: Ny SIFO-undersökning: Ökat lyssnande på Sveriges Radio P4

Publicerat fredag 7 november 2008 kl 09.28

Allt fler lyssnar på landets största radiokanal P4, trots att lyssnandet på radio generellt minskar något. Det visar den senaste lyssnarmätningen från SIFO.

- Vi gör en målmedveten satsning på att utveckla P4 och det är roligt att lyssnarna märker det. P4:s styrka är ju att kanalen både är väldigt lokal och nära lyssnarna runt om i landet och samtidigt har starka riksprogram som P4 Extra med Lotta Bromé, Radiosporten och populära helgprogram, säger Dan Granlund, kanalansvarig för P4.

SIFO:s radiomätning för augusti-oktober visar även på en positiv trend för P1, P3 och Sveriges Radio som helhet, jämfört med tredje kvartalet.

47,2 procent av befolkningen 9-79 år - eller 3,7 miljoner - lyssnar på Sveriges Radio en genomsnittlig dag, enligt SIFO. Lyssnandet på Sveriges Radio har ökat med 1,9 procentenheter från i våras och är tillbaka på ungefär samma nivå som förra hösten (47,4). Under en vecka når Sveriges Radio 74,6 procent av befolkningen.

Sveriges Radio behåller alltså sin ställning hos publiken, trots att det totala radiolyssnandet minskat något jämfört med föregående år. Privatradion (PLR) når 32,6 procent en genomsnittlig dag, vilket är en nedgång med 1,1 procentenheter jämfört med föregående mätning och -0,6 jämfört med föregående år. Närradion når 3,1 procent (+0,4).

Trots en liten nedgång är det totala radiolyssnandet fortsatt högt. Tre av fyra (74,3 procent) lyssnar på radio en genomsnittlig dag (-0,9). Allmänheten ägnar i genomsnitt 152 minuter per dag åt radion. Sveriges Radios andel av lyssnartiden (marknadsandel) är 63 procent och privatradions andel är 30,3.

P4 ökar mest
Sveriges Radios P4, med de lokala kanalerna, stärker alltså sin ställning som landets publikt största radiokanal. Kanalen ökar både jämfört med närmast föregående kvartal (+1,7) och jämfört med motsvarande period förra året (+0,6). P4 når varje dag 30,9 procent av befolkningen – 2,4 miljoner lyssnare - och under en vecka 55,8 procent. Den största ökningen sker i gruppen 35-49 år. P4 ökar sin marknadsandel och svarar för 42,3 procent av allt radiolyssnade - vilket är mer än lyssnandet på alla reklamkanaler tillsammans.

Allra starkast är P4 i Dalarna. P4 Dalarna är den lokala kanal som har störst räckvidd i sitt sändningsområde med 44,4 procent och samtidigt den lokala kanal som ökar mest jämfört med föregående år (+4,3).

P1 ökar - näst störst i både Stockholm och Göteborg
Lyssnandet på P1 har ökat från i våras med 0,5 procentenheter. P1 når dagligen 11,3 procent av befolkningen, vilket är samma nivå som för ett år sedan. P1 är starkast i storstäderna och är nu näst största kanal i såväl Stockholm (14,6 procent) som Göteborg (14,1 procent). I Göteborg har P1 ökat 1,2 procentenheter på ett år.

P3 ökar - största kanal 20-34 år
Den unga kanalen P3 ökar för tredje mätningen i rad och når en daglig räckvidd i hela befolkningen på 11 procent. Det är en ökning med +0,5 från vårens mätning, men lägre än för ett år sedan (-0,7).  I de yngre lyssnargrupperna har P3 en betydligt starkare ställning: 21,4 procent i gruppen 20-34 år lyssnar en genomsnittlig dag på P3 och 50 procent av alla 20-34 år lyssnar på P3 någon gång under en vecka. P3 har därmed återtagit förstaplatsen bland unga vuxna från Rix FM och P3 är med god marginal största kanal i åldersgruppen 20-34 år. 

P2 - högt veckolyssnande
P2 når dagligen 1,4 procent, vilket är en liten ökning från föregående period (+0,2) och ungefär samma nivå som förra året (-0,1). Under en vecka lyssnar 8,8 procent någon gång på P2.

P4 och Sveriges Radio ökar i Stockholm och Göteborg
I Stockholm ökar P4 Radio Stockholm 103,3 och stärker sin position som den största radiokanalen i huvudstaden. Det dagliga lyssnandet på P4 Radio Stockholm är 19,0 procent, en ökning med 0,6 procentenheter jämfört med föregående år. P1 är näst störst i Stockholm med 14,6 procent, vilket är högre än senaste mätningen, men något lägre än förra året. Det totala lyssnandet på Sveriges Radio i Stockholm ökar i den här mätningen till 37,2 procent ett genomsnittligt dygn, jämfört med 37,1 procent för privatradions kanaler. 

Även i Göteborg ökar den lokala P4-kanalen och Sveriges Radio som helhet. P4 Göteborg är fortsatt största kanal med 24,6 procent, en ökning jämfört med såväl föregående mätning som ett år tillbaka (+0,3). P1 ökar också från föregående år med hela 1,2 procentenheter till 14,1 procent och är därmed näst största kanal i Göteborg.

I Malmöhusområdet når P4 Malmöhus 23,6 procent, vilket är något lägre än föregående år. Den lokala kanalen SR Din Gata i Malmö når 4,3 procent i det mer begränsade Malmö/Lund-området där kanalen hörs. I gruppen 9-30 år lyssnar under en vecka 31,8 procent någon gång på SR Din Gata.

Webblyssnandet minskar  
Lyssnandet på direktsänd webbradio (streaming) har minskat jämfört med för ett år sedan. Under en vecka lyssnar 12,8 procent (-1,5) på webbradio och ett genomsnittligt dygn 3,4 procent (-0,3). 7,4 procent lyssnar någon gång under en vecka på SR:s kanaler via webben (-0,9). Det finns dock ett förändrat lyssnarbeteende på webben som innebär att fler lyssnar på radioprogram i efterhand (on demand), vilket inte fångas upp av SIFO:s radioundersökning.

Tabell: Riket
Daglig räckvidd i procent, 9-79 år, måndag-söndag.
Mätning 2008/IV jämfört med närmast föregående samt ett år tillbaka.
                      2008/IV    2008/III     2007/IV    
Radio totalt          74,3          73,7          75,2  
SR                      47,2          45,3          47,4
PLR                     32,6          33,7          33,2 
Närradio                3,1           2,5            2,7 
P1                       11,3         10,8           11,3 
P2                         1,4           1,2            1,5  
P3                       11,0          10,5          11,7 
P4                       30,9          29,2          30,3
 
SIFO Radioundersökningar redovisas fyra gånger per år. Undersökningsperiod för rapport 2008/IV är 11/8–12/10 2008 för hela riket och baseras på 17 494 telefonintervjuer. För de lokala områdena är undersökningsperioden januari-juni (31/3-8/6 samt 11/8-12/10 2008). Räckvidd i procent anger hur många olika personer i åldern 9-79 år som hört minst fem minuter på en kanal under ett genomsnittligt dygn måndag t o m söndag.
Mer information:
Anders Held, SR Kommunikation 08-784 5030
Malte Lind, Publik och omvärldsanalys 08-784 1656

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".