Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

2008-04-11: Ny lyssnarmätning: Små förändringar i radiolyssnandet - SR P4 största kanalen

Publicerat fredag 11 april 2008 kl 10.01

Sveriges Radios P4 är landets mest populära radiokanal. Varje dag har P4 nästan 2,4 miljoner lyssnare och P4 ägnas mer lyssnartid än alla reklamkanaler tillsammans. Det visar den senaste rapporten från SIFO Radioundersökningar.

Lyssnandet på Sveriges Radios olika kanaler är stabilt med små förändringar jämfört med närmast föregående publikmätning. Sveriges Radio når en genomsnittlig dag nästan hälften av alla 9- 79 år; 46,3 procent (-0,1 procentenheter jämfört med föregående mätning). Privatradion når 33,2 procent (-0,4) och närradion 2,6 (+0,5) procent. Under en vecka lyssnar 74,8 procent någon gång på Sveriges Radio.

Tre av fyra - 74,3 procent - lyssnade på radio en genomsnittlig dag under det första kvartalet 2008, vilket är exakt samma nivå som under närmast föregående kvartal. Radiolyssnandet är alltså stabilt mellan de senaste mätningarna, vilket i sin tur är en något lägre nivå än året innan. Nedgången i lyssnandet jämfört med föregående år gäller såväl Sveriges Radio som den privata lokalradion (PLR)och den största minskningen har skett i gruppen 20-34 år.

Allmänheten ägnar i genomsnitt 155 minuter per dag åt att lyssna på radio. Det är en minskning jämfört med för ett år sedan, men fördelningen av lyssnartiden mellan Sveriges Radio och privatradion är ungefär densamma. Sveriges Radios andel av lyssnartiden (marknadsandel) är 63 procent och privatradions är 30,4.

Mest lyssnande på P4
Sveriges Radios P4, med de lokala kanalerna, behåller sin stora publik och ligger kvar på samma räckvidd som föregående mätning. P4 når varje dag 30,2 procent av befolkningen och under en vecka 56,2 procent. P4 har bromsat upp den svagt vikande trend som kanalen haft på senare tid. P4:s unikt starka ställning som landets största radiokanal blir ännu tydligare om man ser till lyssnartiden.

P4 har 42,7 procent av allt radiolyssnade, vilket är mer än lyssnandet på alla reklamkanaler tillsammans.

P1
P1 når varje dag 10,9 procent av befolkningen, något mer i storstäderna. I Stockholm lyssnar 15,3 procent, vilket är en ökning jämfört med samma tid föregående år. För P1 som helhet är lyssnandet något lägre än föregående mätning (-,4).

P2
P2 når dagligen 1,4 procent, vilket är oförändrat från föregående mätning. Under en vecka lyssnar 8,7 procent någon gång på P2.

P3
Den unga kanalen P3 behåller också sin ställning med 10,2 procent i befolkningen som helhet, oförändrat från föregående mätning. P3 står sig väl, trots det minskade radiolyssnandet i åldern 20-34 år, som också de kommersiella kanalerna märker av. P3 har betydligt större räckvidd i de yngre lyssnargrupperna: 19,2 procent i gruppen 20-34 år lyssnar en genomsnittlig dag på P3 och nästan hälften av alla 20-34 år (49,3 procent) lyssnar på P3 någon gång under en vecka.

Storstäderna
P4 Radio Stockholm är största radiokanal i Stockholm med 19 procent med P1 på andra plats med 15,3 procent. För båda kanalerna är det högre lyssnarnivåer än för ett år sedan. Den nya kanalen SR Metropol når 0,7 procent.

I Göteborg är P4 Göteborg största kanal med 23,3 procent (samma som föregående mätning) och i Malmöområdet når P4 Malmöhus 23,6 procent (-0,2 jämfört med föregående mätning). Den lokala kanalen SR Din Gata i Malmö når 4,4 procent i Malmö/Lund-området.

Lokala kanaler
P4 Gotland är den lokala kanal som har störst räckvidd i sitt sändningsområde med 45,7 procent en genomsnittlig dag. P4 Dalarna är god tvåa med 42,7 procent. 

Förändrat lyssnarbeteende på webben
Drygt en miljon lyssnare (14 procent) använder webben för att lyssna på direktsänd radio under en vecka. De senaste årens snabba ökning av direktsänd webbradio (streaming) har bromsats upp och till och med minskar något i den senaste mätningen. Samtidigt noterar Sveriges Radio ett ökat lyssnade på radioprogram i efterhand på webben (on demand) - ett nytt lyssnarbeteende som dock inte fångas upp av SIFO:s radiointervjuer, som bara omfattar lyssnande på direktsänd radio.

7,9 procent lyssnar på Sveriges Radios kanaler via webben under en vecka, en minskning med -0,3 jämfört med föregående år.

Tabell Riket
Daglig räckvidd i procent, 9-79 år, måndag-söndag

Mätning 2008/II jämfört med närmast föregående samt ett år tillbaka.

.......................2008/II......2008/I........2007/II

Radio tot ..........74,3...........74,3...........78,9

SR ....................46,2..........46,3...........49,9

PLR ...................33,2..........33,6...........34,8

Närradio ............2,6 ...........2,1 ............2,4

P1 .....................10,9..........11,3..........11,4

P2 .......................1,4 ..........1,4............1,7

P3 .....................10,2 .........10,2..........11,5

P4 .....................30,2.........30,2...........32,8

SIFO:s radioundersökning 2008/II för hela riket är genomförd under perioden 7/1-16/3 2008 och baseras på 17 509 telefonintervjuer. För de lokala områdena är undersökningsperioden 15/10-16/12 samt 7/1-16/3 2008. Räckvidd i procent anger hur många olika personer i åldern 9-79 år som hört minst fem minuter på en kanal under ett genomsnittligt dygn måndag t o m söndag. SIFO Radioundersökningar redovisas fyra gånger per år.

Mer information
Anders Held, SR Kommunikation 08-784 5030
Malte Lind, Publik och omvärldsanalys 08-784 1656

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".