Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

2008-01-18: Ny lyssnarmätning: Nya medievanor förändrar radiolyssnandet

Publicerat fredag 18 januari 2008 kl 10.02

Radiolyssnandet fortsätter att minska. Såväl Sveriges Radio som den kommersiella radion har tappat lyssnare jämfört med för ett år sedan, enligt den senaste rapporten från SIFO Radioundersökningar.

Trots det är P4 fortsatt landets största radiokanal, P1 är kvar på en hög lyssnarnivå medan lyssnandet på P3 minskar något. I Stockholm ökar både P1 och P4.

Tre av fyra - 74,3 procent - lyssnade på radio en genomsnittlig dag under fjärde kvartalet, vilket gör att radion fortfarande är ett av de starkaste medierna publikt sett. Men det dagliga radiolyssnandet har minskat med 4,5 procentenheter på ett år och når sin lägsta nivå på många år. Förändrade medievanor spelar sannolikt en stor roll då nya sätt att konsumera musik, nyheter, kultur och underhållning erbjuds även på de tider då radion traditionellt har varit starkast.

Det minskade radiolyssnandet påverkar inte bara Sveriges Radio utan även närradion och den privata lokalradion (PLR). Sveriges Radio når en genomsnittlig dag 46,3 procent - nästan hälften av befolkningen 9-79 år - privatradion 33,6 procent och närradion 2,1 procent. Jämfört med motsvarande mätperiod ett år tillbaka innebär det -3,3 procentenheter för SR, -1,1 för privatradion och -0,5 för närradion. Mätningen för ett år sedan var å andra sidan en ovanligt stark mätning för radio. Förändringarna från närmast föregående mätning för tredje kvartalet 2007 är mycket små.

Sett över en vecka är Sveriges Radios räckvidd fortfarande stark. 75,5 procent lyssnar någon gång på Sveriges Radio under en vecka. Sveriges Radios andel av lyssnartiden (marknadsandel) är 62,7 procent medan reklamradions andel är 31,1 procent och närradions andel 2 procent.

Radiolyssnandet är fortsatt starkt på vardagar, medan lyssnandet på helgerna minskar. På vardagar märks ett minskat lyssnande förmiddagar och tidig eftermiddag. Radiolyssnandet minskar mest i gruppen 20-34 år.

Fortsatt stark ställning för P1
P1 behåller sin starka lyssnarposition och ligger kvar på 11,3 procent - samma nivå som i föregående mätning, men en liten nedgång jämfört med ett år tillbaka då P1 hade sin högsta publiknivå på sju år. P1 är särskilt starkt i Stockholm där kanalen ökar till nya rekordnivån 16,2 procent (+0,4 jämfört med för ett år sedan).

P2
P2 når dagligen 1,4 procent och det är små förändringar i lyssnandet (-0,1). Under en vecka lyssnar 9,3 procent någon gång på P2.

P3
Den unga kanalen P3 har under de senaste åren haft en positiv lyssnarutveckling och fått nya lyssnare. I den senaste mätningen når P3 10,2 procent i befolkningen som helhet, vilket är -1,4 jämfört med ett år tillbaka. P3, liksom de kommersiella kanalerna, drabbas av nedgången i radiolyssnandet i gruppen 20-34 år, medan trenden är mer positiv för P3 i den yngsta gruppen 9-19 år.

P4 behåller förstaplatsen
P4, med Sveriges Radios lokala kanaler, behåller med råge positionen som landets största radiokanal med 30,2 procent en genomsnittlig dag. Det är samma nivå som i föregående mätning (-0,1), men lägre än för ett år sedan (-1,8). Det förefaller alltså som att det negativa trenden för P4 bromsats upp. P4:s ställning understryks av det faktum att P4 ensamt står för 41,9 procent av all lyssnartid på radio i Sverige.

P1 och P4 ökar i Stockholm
I Stockholm ökar både P4 Radio Stockholm och P1. Båda kanalerna når de högsta publiksiffrorna på många år. P4 Radio Stockholm 103,3 har under 2007 etablerat sig som Storstockholms största radiokanal med 19,5 procent. P1 är näst största kanal i Stockholm med 16,2 procent, vilket är en ökning med +0,4. Bakom P4 Radio Stockholms ökning ligger den kanalomläggning som genomfördes den 2 april i Stockholm. P4 Radio Stockholm fick en starkare frekvens, medan den nya lokala kanalen SR Metropol ersatte P5 i Stockholm. SR Metropol når 0,7 procent.

Lokala kanaler
P4 Gotland är den lokala kanal som har störst räckvidd i sitt sändningsområde med 44,9 procent en genomsnittlig dag. Även P4 Dalarna når över 40 procent (41,5). P4 Kalmar, P4 Blekinge och P4 Västmanland är de lokala kanaler som ökar mest jämfört med föregående år.

P4 Göteborg är störst i landets andra stad med 23,3 procent (-2,7) och P4 Malmöhus är ledande kanal i sitt område med 23,8 procent (-0,8). I Malmö/Lund-området når den nya unga lokala kanalen Din Gata 4,4 procent i befolkningen som helhet, men betydligt fler i de yngre målgrupperna (9,1 procent i åldern 20-34 år).

Webbradio
Cirka en miljon lyssnare (14,3 procent) lyssnar på radio via webben under en vecka. Det är en ökning med 1 procentenhet jämfört med ett år tillbaka. 8,1 procent lyssnar under en vecka på Sveriges Radio via webben (+0,5).

Privatradion
Nedgången i radiolyssnandet påverkar också de kommersiella kanalerna. Den största reklamkanalen, RixFM, minskar 0,9 procentenheter jämfört med förgående år och når 17,3 procent. Mix Megapol når 9,9 procent, vilket är en nedgång med 0,4. The Voice (2,7 procent) är den reklamstation som kan visa en ökning (+0,8). Sammantaget minskar privat lokalradio med 1,1 procentenheter under året.

Mer information:
Anders Held, SR Kommunikation
08-784 5030

Malte Lind, Publik och omvärldsanalys
08-784 1656

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".