Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

WoWandet på nätet: Håller nätspelandet på att bli vår tids föreningsliv?

Publicerat måndag 16 mars 2009 kl 10.03
På Nätet - Karin Adelsköld, Johan Thorstenson och Marcus Hansson.

P1 måndag 16 mars kl 10.03

11 miljoner betalande användare kan inte ha fel. Datorspel i dag handlar inte om att sitta ensam och slåss mot en dum dator, utan om att agera tillsammans i grupp. Socialt spelande helt enkelt. Det namnkunnigaste exemplet är World of Warcraft där mer än 11 miljoner människor betalar en hundralapp i månaden för att få logga in i spelvärlden Azeroth för att samarbeta och slåss och umgås med varandra. Är vår tids föreningsliv ett socialt datorspel?

Vad är det för möten som uppstår? Och varför väljer killar oftare att spela kvinnliga karaktärer medan tjejer inte gärna spelar manliga? Varför är World of Warcraft-kompisar bättre vänner än dina riktiga och varför litar man mer på någon som man slagit ihjäl en digital drake tillsammans med än på sina gamla gymnasiekompisar?

Gäster i studion i Uppsala är: Lina Eklund som forskar på World of Warcraft och genusfrågor, Emma Karlsson som är hängiven World of Warcraft-spelare - där är hon en liten dvärg som rider runt på en vit björn och till vardags i riktiga livet är D, Frank Campbell som är ansvarig för datorspelsföretaget Mindarks nätcommunity. Mindark står bakom Project Entropia som är ett svenskt spel med stora sociala möjligheter.

Programmet sänds i webb-tv på hemsidan: sverigesradio.se/p1/panatet

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".