Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Musikhjälpen vann Gyllene Hjulet - Bästa publika event

Publicerat tisdag 24 mars 2009 kl 23.15
Henrik Torehammar, Kitty Jutbring och Ehsan Noroozi. Foto: Kristin Montagu-Evans

SR:s och SVT:s gemensamma insamlingsprojekt Musikhjälpen vann ikväll priset Gyllene Hjulet för Bästa publika event på Sponsrings & Eventföreningens årliga gala. Gyllene Hjulet belönar Sveriges bästa sponsrings- och eventprojekt i sju kategorier och delades ikväll ut för tolfte gången.   

– Med Musikhjälpen lyckades vi skapa ett engagemang bland unga människor för en bra sak och detta redan första året. Med massor av evenemang som kryllade runt hela Malmö tycker jag att vi omdefinierade begreppet insamling till att bli mer gata än gala, säger Rebecka Ioannidis Lindberg, marknadschef SR.

– Vi vävde samman en viktig fråga med underhållande radio och tv och spännande publika event som tillsammans skapade ett stort engagemang hos den unga publiken, ett genombrott i insamlingssammanhang, säger Jan-Erik Westman, PR-chef SVT.

Musikhjälpen anordnades för första gången den 13-19 december 2008 i ett specialbyggt glashus på Gustav Adolfs i Malmö. Programledarna Ehsan Noroozi, Kitty Jutbring och Henrik Torehammar maratonsände dygnet runt: 144 timmar i P3, Din Gata, på webben och i SVT2. Syftet var att samla in pengar till förmån för människor på flykt genom framför allt låtönskningar. Totalt kom 30 000 önskningar in och resultatet blev drygt tre miljoner kronor till Radiohjälpen.

Mer information finns på sverigesradio.se/musikhjalpen

Motivering: ”Think outside the box” – något som inte var helt enkelt för de tre radiopratare som dygnet runt satt instängda i en glasbur på ett torg i Malmö en vecka före jul. Att mitt i julruschen få ungdomar att skänka pengar ur sin begränsade budget till människor på flykt kräver en trovärdighet och ett engagemang utöver det vanliga. Med projektet Musikhjälpen skapades en veckolång brygga in till en känslig och kritisk målgrupp och budskapet kunde överföras på ett både interaktivt och högst relevant sätt. Den nya ”trottoargalan” skapade också fokus på en angelägen fråga under väsentligt längre tid än de traditionella insamlingsgalorna på TV. Grattis Sveriges Radio och SVT till att ha genomfört årets bästa publika event!”

Mer information om Gyllene Hjulet och juryn finns på www.gyllenehjulet.se/se/omtavlingen  

Pressbild Henrik Torehammar, Kitty Jutbring och Ehsan Noroozi
http://sverigesradio.se/Diverse/AppData/isidor/images/News_images/2938/538246_2000_1563.jpg Foto: Kristin Montagu-Evans

För vidare information, vänligen kontakta:

Rebecka Ioannidis Lindberg, marknadschef SR
08-784 21 68, 0708-16 61 99
rebecka.lindberg@sr.se

Jan-Erik Westman, PR-chef SVT
08-784 65 67, 0733-65 11 00
jan-erik.westman@svt.se  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".