Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vetenskapsradion Forum: Reklambranschens dolda värderingar

Publicerat måndag 6 april 2009 kl 13.20
Vetensapsradion Forums programledare Urban Björstadius. Foto: Snezana Vucetic Bohm/SR

P1 måndag 6 april kl 13:20 samt 7/4 kl 19:03

                            

Förra veckan var det guldäggsutdelning, då reklambranschen traditionsenligt delade ut priser till de reklamkampanjer som de ansåg var bäst 2008. Men vad är det egentligen för ideal och idéer som styr reklamen? Reklambranschen själv hävdar gärna att de speglar samhället, men socialantropologen Raoul Galli säger att reklamen snarare speglar den värld som skapar den, det vill säga reklamvärlden. Vetenskapsradion Forum beger sig till den svenska reklamens Mecka, kvarteren kring Stureplan i centrala Stockholm, för att ta reda på vilka som styr den svenska reklamvärlden.

Dessutom handlar det om en annan grupp som blir allt större, motorcyklisterna. I källaren till MC-klubben Ghostriders i Linköping pågår mekandet för fullt, för med vårsolen startar ju också årets motorcykelsäsong. Men i takt med att allt fler kör motorcykel ökar också antalet olyckor, samtidigt som just risktagandet och de höga hastigheterna verkar utgöra en stor del av lockelsen.

Programledare är Urban Björstadius.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".