Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sveriges Radio stärker arbetet med sin webbstrategi

Publicerat måndag 1 juni 2009 kl 16.58

Mats Åkerlund, i dag chef för SR Nya Medier, kommer i en ny roll att bli huvudansvarig för att utveckla företagets strategi inom området digitala medier. Ansvaret omfattar webb, mobil och digitalradion.
- Jag uppfattar den nya funktionen som en tydlig signal från företagsledningen att det är dags att ytterligare öka tempot inom det här området, säger Mats Åkerlund som flyttar till Enheten för Analys och Kommunikation i höst.

- Den nya funktionen ska definitivt ses som ett led i Sveriges Radios strävan att ta nya steg, inte minst när det gäller webben och mobilen, säger Jan Petersson, direktör för Analys och Kommunikation.

Mats Åkerlund ska samordna strategiarbetet i samarbete med Sveriges Radios kanalansvariga och i dialog med de kanal- och redaktionschefer som leder produktionen. Utöver det ska han arbeta med att kommunicera frågorna internt och externt.

De nya arbetsuppgifterna anknyter även till det EBU-uppdrag som han har haft under det senaste året i den nystartade "New Radio Group". Mats Åkerlund är efter sommaren nominerad som vice ordförande i gruppen. Mats Åkerlund fortsätter att vara chef för Nya Medier till och med september månad, inte minst för att vara med och i det omfattande arbetet med Sveriges Radios nya sajt. Han kommer parallellt att dra igång arbetet på det nya jobbet.

Förutom chef på Nya Medier sedan 2002, har Mats Åkerlund varit kanalchef på P3 respektive Radio Uppland. Han har också tidigare arbetat med nyheter och program i en rad olika roller.

- Det pågår redan en viktig process inom den nya företagsledningen och ute på redaktionerna när det gäller Sveriges Radios position i det digitala landskapet. Det är i första hand det jobbet som kommer att fortsätta. Dessutom kommer den nya sajten som vi nu snart börjar se konturerna av, att ge oss nya möjligheter och utmaningar. Dessa måste vi ta vara på. Jag är övertygad om att vi kommer att se en växande publik via internet, oavsett om användarna är uppkopplande eller mobila, säger Mats Åkerlund.

Pressbild:
Motiv: Mats Åkerlund
Foto: Mattias Ahlm
https://internwebb.isidor.sr.se/isidor_localfiles/internwebb/Hires/10045/7455.jpg

För mer information, kontakta:
Jan Petersson, direktör Analys och Kommunikation, 070-6371157
Mats Åkerlund, chef SR Nya Medier, 070-5842578

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".