Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

JAG sommarpratar! - Sveriges Radios stora webbkampanj

Publicerat torsdag 11 juni 2009 kl 11.54

I dag lanseras Sveriges Radios nya webbkampanj "JAG sommarpratar" där vem som helst på ett enkelt sätt kan spela in sitt eget sommarprogram och lägga upp det på webben. Kampanjen pågår under hela sommaren fram till 15 september på sverigesradio.se/jagsommarpratar

- Syftet med denna satsning är att tillmötesgå det stora intresset för programmet Sommar i P1 och inspirera den yngre målgruppen att utnyttja internets möjligheter till eget kreativt skapande, säger Rebecka Ioannidis Lindberg, marknadschef på Sveriges Radio.

- Vi vill tala om för den unga publiken att både datorn och mobilen är en radio. Förhoppningsvis kan vi med den här kampanjen kittla intresset för radio, låta alla spela in ljud och ge användarna en relation till radio, säger Rebecka Ioannidis Lindberg.

När programmet är färdigt ligger det på sverigesradio.se/jagsommarpratar och därifrån kan det läggas på en blogg, Facebook eller Twitter. På kampanjsajten kan man lyssna på andras program och söka efter ämnen som intresserar.

- För Sveriges Radio ligger det här också helt i linje med vårt uppdrag; att bjuda in alla att göra ett eget sommarprat, säger Rebecka Ioannidis Lindberg. Vad behöver man för tekniska förutsättningar för att kunna använda den här tjänsten?

- För att skapa ett eget sommarprogram behövs bara en vanlig dator med mikrofon, säger Caroline Meyer Lagersparre, projektledare på Sveriges Radio.

- Har du dessutom webbkamera kan du ta en bild på dig själv för att illustrera ditt program. Man spelar in direkt i datorn och redigerar till ett två minuter eller två timmar långt sommarprogram, säger Caroline Meyer Lagersparre.

Sommarvärden Kattis Ahlström och radioproducenten Anders Wennersten ger på kampanjsajten sina bästa tips om vad man ska tänka på för att göra sitt program så intressant och bra som möjligt.

- Det är viktigt att fånga lyssnarna med en spännande inledning. Genom att variera sitt tonläge och lägga till ljudeffekter skapar man en levande berättelse. Det viktigaste är att skapa en känsla av närvaro till lyssnarna.

Kampanjfakta:
Rebecka Ioannidis Lindberg, marknadschef SR
Caroline Meyer Lagersparre, projektledare SR
Byrå: Forsman & Bodenfors
Copy: Oscar Askelöf och Robert Lund
AD: Silla Levin
Formgivare: Nina Andersson
Projektledare: Andreas Engstrand
Produktionsledare: Linda Hymér
Webbproducent: Peter Gaudiano
Webbyrå: Rebenga
Projektledare/kreativ chef: Niklas Fransson
Flash: Magnus Israelsson
Flash/backend: Fredrik Werneholm
JAG sommarpratar - mediemix
Trailerkampanj i P1, P3 och P4
Banner på sr.se
Möjlighet att sprida sitt program på Facebook, Twitter, bloggar

Pressbilder
Loggan till JAG sommarpratar
http://sverigesradio.se/Diverse/AppData/isidor/images/News_images/1191/604186_1540_1440.jpg

Webbsidan för JAG sommarpratar
http://sverigesradio.se/Diverse/AppData/isidor/images/News_images/1191/604190_1138_795.jpg

Mer information:
Rebecka Ioannidis Lindberg, marknadschef
08-784 21 68
0708-166199
rebecka.lindberg@sr.se

Bengt Arwén, presschef
08-784 17 59
bengt.arwen@sr.se

Sveriges Radios presswebb: sverigesradio.se/press

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".