Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Plånboken

Publicerat onsdag 21 oktober 2009 kl 10.03
Agneta Redell, programledare för Plånboken. Foto: Stina Gullander.

P1 onsdag 21 oktober kl 10.03 och 22/10 kl 00.03 samt 25/10 kl 14.03

Miljö är en allt viktigare aspekt när många konsumenter gör sina val. Det här gör också att företag blir mer måna om att visa upp sina gröna sköna sidor för kunderna. Men samtidigt som de gröna budskapen duggar allt tätare så är det fler företag som anklagas för att föra fram falska och vilseledande miljöbudskap. Ett fenomen som kallas greenwash eller grönmålning.

Tillsammans med Svenska Naturskyddsföreningens Eva Eiderström ger sig veckans Plånboken ut bland livsmedelshyllorna för att leta tveksamma gröna budskap. Och så får du höra vad Skånemejerier har att säga om vad det utpekade lilla gröna märket på deras yoghurtpaket egentligen betyder.

Till studion kommer Anna Richert från Svenskt sigill för att berätta om varför de tillsammans med Krav nu lanserar ett helt nytt klimatmärke och klimatdebattören Jesper Weithz från magasinet Effekt som ger sin syn på det hela.

Hur länge ska jag behöva behålla exets fåtölj i farstun fast skilsmässa och bodelning för länge sedan är klart? Den frågan och andra svarar docent Margareta Brattström på när hon kommer till Plånboken för att ge svar på lyssnarfrågor som rör fastighets- och familjerätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".