Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Plånboken

Publicerat onsdag 3 februari 2010 kl 10.03
Plånbokens programledare Åsa Avdic. Foto: Stina Gullander.

P1 onsdag 3 februari kl 10.03 och 4/2 kl 00.03 samt 7/2 kl 14.03

Går man in i en butik och köper något så enkelt som en vit t-shirt har du öppet köp i allt från sju till 30 dagar. Går du däremot in i en butik och köper en telefon med tillhörande abonnemang, tilläggstjänster och försäkringar, och binder upp dig till att betala månatligen i två år så har du det inte. Varför är det så?

Bo Granberg, som har Alzheimers sjukdom, köpte en telefon som han inte ens kunde sätta på. När han ville byta till en enklare blev svaret nej från operatören Telenor.

I Plånboken förklarar Telenor hur det kommer sig. I studion finns Nils Weidstam, från branschorganisationen IT & Telekomföretagen, som berättar hur operatörerna ser på bindningstider, tilläggstjänster och ångerrätt.

Ett nytt decennium kanske också kräver nya strategier på arbetsmarknaden. Plånboken har träffat journalisten och karriärexperten Kristian Borglund, som skrivit e-boken De 15 hetaste karriärtipsen i världen.

Dessutom kommer Margareta Brattström till studion och svarar på lyssnarfrågor om familje- och fastighetsrätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".