Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1

Publicerat

Publicerat onsdag 11 maj 2011 kl 14.06
Eric Kearley, svensk journalist som blev tv-chef i Nya Zeeland Foto: TVNZ

Svensk tv-chef i Nya Zeeland: Public service-medierna måste ändras radikalt för att fortsätta att vara relevanta!

"- Skaffa partners och lär av de kommersiella bolagen! Sov med fienden och tag ställning! Och satsa på intressanta områden som klimat, ekonomi och hälsa. Det är vad public service-företagen måste göra för att överleva - anpassa sig, eller dö."

Det hävdar svensken Eric Kearley, chef för den del av statligt ägda Television New Zealand, TVNZ, som försökt sig på olika former av public service-tv.

Eric Kearley började som journalist på Sveriges Radio. Han sammanfattar sina erfarenheter hittills från TVNZ i skriften "Staying relevant", "Förbli relevant" - med underubrik: "Nya regler för radio och tv i den digitala tidsåldern".

Fast samma dag som Publicerat träffar Eric Kearley meddelar regeringen att pengarna till hans skötebarn, enda reklamfria tv-kanalen i Nya Zeeland, TV7, försvinner 2012.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".