Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1

Vetenskapsradion Historia: Myten om folkskolan

Publicerat tisdag 25 oktober 2011 kl 14.44
Elever i klassrum. Bildtext: Hur flummig var svenska folkskolan? Foto: Wikimedia Commons

P1.
1842 grundades den svenska folkskolan, men hur folklig var den egentligen? I Vetenskapsradion Historia granskas den svenska skolans tidiga historia, präglad av orättvisor och galna pedagogiska projekt.

- Växelundervisning ansågs vara den pedagogiska frälsningen på 1800-talet, berättar historikern Esbjörn Larsson. Den innebar att läraren undervisade ett par duktiga elever, som i sin tur skulle lära upp alla andra elever.

Och frågan är hur mycket de första folkskoleeleverna egentligen lärde sig, med flumpedagogik, terminer på några få veckor, och skoldagar som bara varade några timmar.

- En annan pedagogisk idé som testades i Sverige var småbarnsskolor, berättar historikern Johanns Westberg. Där förväntades tvååringar lära sig räkna procenträkning och sitta stilla i stora föreläsningssalar.

Vetenskapsradion Historia uppmärksammar också de senaste fynden av vad som verkar vara Londons äldsta byggnad. Precis nedanför agentbyrån MI5:s högkvarter vid Themsen har arkeologer hittat en trästruktur ifrån stenåldern som verkar vara någon form av hus.

- Om våra teorier stämmer är detta den äldsta byggnaden i det som senare skulle bli London, berättar arkeologen Eliott Wragg.

Programledare är Tobias Svanelid.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".