Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
2011-10-31

Allt fler lyssnar på Sveriges Radio P1

Publicerat måndag 31 oktober 2011 kl 09.50

Sveriges Radio P1 har över en miljon dagliga lyssnare, visar TNS-SIFO:s senaste lyssnarmätning. Räckvidden 13,1 procent är den högsta på 2000-talet. Tillskottet av nya lyssnare mellan 20 och 50 år fortsätter.

– Alla förändringar när det gäller lyssnandet på Sverige Radio ligger i och för sig inom felmarginalen. Men sett över längre tid finns ett antal klara tendenser. Till dessa hör att P1 undan för undan vinner lyssnare. Det är slående att detta inträffar i en medievärld där konkurrenstrycket snarast leder till förytligande. Vår egen uppfattning är att P1 alltmer spelar en särskild roll som ett slags huvudscen för svensk demokrati. Dagens lyssnarsiffror stärker oss i denna uppfattning, säger vd Mats Svegfors och vvd Cilla Benkö i en kommentar.

– Otroligt roligt. P1 sticker ut som något särskilt i det allmänna mediebruset, säger Cecilia Bodström, kanalansvarig för P1. Det visar att alla medarbetare på P1, som sliter hårt varje dag, för att göra radio som är fylld av kunskap, nyfikenhet och perspektiv har lyckats. 

Tredje kvartalet 2011 jämfört med tredje kvartalet 2010
(i procent)

                                     2011                  2010

Radio totalt.................... 71,6                  72,9

Sveriges Radio totalt...... 48,0                  48,6

Kommersiell radio......... 28,5                  29,2

P1................................. 13,1                  12,9

P2................................... 1,5                  1,6

P3................................. 10,7                  10,9

P4................................. 30,6                  31,0

Närradio........................ 2,6                  2,9

Räckvidd i procent anger hur många olika personer i åldern 9-79 år som hört minst fem minuter på en kanal under ett genomsnittligt dygn måndag t o m söndag.

– P4 fortsätter att vara landets i särklass största kanal med 2,4 miljoner dagliga lyssnare, men jämfört med den senaste lyssnarundersökningen ökar P1 mest den här gången. P1 ökar över hela dagen, exempelvis är det fler än tidigare på hela 2000-talet som lyssnar på aktualitetsblocket mellan 15 och 18 med bland annat Studio Ett, säger Peter Larsson, publikanalytiker på Sveriges Radio.

Lokala kanaler
De största lokala kanalerna i Sverige når samtliga över 40 % av befolkningen i området en vanlig dag. Flest antal lyssnare har dock P4 Stockholm.

1. P4 Gotland                     45,2 %

2. P4 Skaraborg                 41,2 %

3. P4 Väst                          40,0 %

Radiolyssnandet i de tre storstadsområdena
(i procent)

Stockholm

Mätning 4  2011                Mätning 4  2010

Sveriges Radio totalt........... 41,1                                     40,6

Kommersiell radio............... 29,4                                     33,9

P1...................................... 16,6                                     16,2

P2........................................ 2,8                                     2,8

P3........................................ 8,8                                     8,0

Radio Stockholm................ 19,4                                     19,6

Metropol.............................. 0,9                                     1,0

Lyssning på P4 Stockholm i gruppen 30-79 år: 26,2 % (26,7 %)
Lyssning på Metropol i gruppen 15-30 år: 2,3 % (2,3 %)

De största kanalerna i Stockholm är P4 Stockholm, P1 och P3.

Malmö

Mätning 4  2011                Mätning 4  2010

Sveriges Radio totalt.........    42,6                                     44,7

Kommersiell radio............    28,4                                     27,0

P1....................................    10,9                                     10,4

P2....................................    1,3                                       1,5

P3....................................    9,0                                       9,7

P4 Malmöhus...................    21,8                                     24,1


Din Gata i gruppen 15-25 år: 6,1 % (10,7 %)

Göteborg

Mätning 4  2011                Mätning 4  2010

Sveriges Radio totalt........... 45,1                                     46,4

Kommersiell radio............... 27,5                                     29,0

P1...................................... 15,2                                     14,8

P2...................................... 1,5                                       1,4

P3...................................... 10,2                                     10,8

P4 Göteborg....................... 24,3                                     26,3

Webblyssning
(i procent)

Mätning 4  2011                Mätning 4  2010

Totalt............................... 15,2                                        14,6

Sveriges Radio................... 9,6                                        8.9

Kommersiell radio.............. 8,5                                        8,4

Om undersökningen:

TNS-Sifo:s Radiomätning 11/04

Mätperiod riket  8/8-9/10

Mätperiod P4 och PLR-område: 21/3-17/4, 2/5-12/6, samt 8/8-9/10

Antal intervjuer: 16 476

För mer detaljerad redogörelse: Se en sammanställning av TNS-SIFO-undersökningen: tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/radioresultat

Mer information om undersökningen
Peter Larsson, publikanalytiker
peter.larsson@sverigesradio.se
070-844 84 98

Presskontakt
Bengt Arwén, presschef
bengt.arwen@sverigesradio.se
08-784 17 59

Mats Svegfors, vd
mats.svegfors@sverigesradio.se
0705-937997

Cilla Benkö, vice vd
cilla.benko@sverigesradio.se
070-537 48 51

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".