Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bortom bilen, del 3: Den bilfria staden

Publicerat onsdag 3 juli 2013 kl 16.39
I Köpenhamn är det nu så mycket cyklar att det blir trångt på många ställen, här t ex vid Nörreport ststion. FOTO: Paul Frigyes.

I Malmö, Lund, Stockholm och många andra svenska städer satsar politikerna de kommande åren mångmiljonbelopp på nya cykelbanor, cykelparkeringar, luftpumpar och annat som pedalpendlarna kräver. Men det krävs större förändringar än så när städerna i framtiden måste anpassas till en vardag där privatbilismen inte längre är självklar.

”Får man bort bilen så blir staden mer attraktiv”, säger Marianne Klint, miljöutredare på konsultfirman WSP.

Trafikforskaren Christer Ljungberg ser en tydlig trend som pekar mot minskad bilism och en ändrad karaktär på städerna.

”Fler och fler människor vill bo i städerna och vi får inte plats med bilarna”, säger Christer Ljunberg.

I länder som Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA, Australien och Sverige håller bilåkandet på att plana ut och möjligen t o m minska. Fenomenet har fått namnet Peak car.

I fyra program undersöker reportern Paul Frigyes och programledaren Agneta Nordin saken. I dagens program ligger fokus på de underliggande attitydförändringarna, kulturskiftet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".