Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Pressmeddelande 2015-02-02

Radioteaterpremiär: Plånbokshjärtat

Publicerat måndag 2 februari 2015 kl 10.37
Radioteatern: Plånbokshjärtat Foto: Christina Claesson
Radioteatern: Plånbokshjärtat Foto: Christina Claesson

En främmande tiggare och en upphittad plånbok får avgörande betydelse när mor och dotter ställs inför ett moraliskt dilemma. Plånbokshjärtat är en nyskriven radiopjäs av Christina Claesson med premiär i P1 den 7 februari.

Under fredagens vanliga stressiga inköpsrunda, med tankning på macken, och gnabbande i bilen, hittar en tonårsdotter (Kajsa Ericsson) och hennes mamma (Katarina Lundgren Hugg) en plånbok full med pengar. Dottern föreslår, och mamman accepterar efter tvekan, att de ska behålla pengarna om ägaren inte är en god människa.

Men hur tar man reda på det? Sökandet för dem på en hisnande upptäcktfärd i myndighetssverige. Spåren leder till en främmande tiggare (Anders Granström) utanför den stora matvarukedjan. Allt tar en oväntad vändning och dottern fattar ett stort moraliskt beslut som leder till att mor och dotter blir gäster i radioshowen Familjegåtan.

Plånbokshjärtat av Christina Claesson har premiär lördag 7 februari kl. 13.30 i P1 och finns därefter på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.

Regi: Christina Claesson

I rollerna: Kajsa Ericsson, Katarina Lundgren Hugg, Christina Claesson, Anders Granström, Susanne Karlsson, Henry Stiglund. Välkända röster från Sveriges Radio Malmö är Odd Clausen och Jan Wieslander.

Ljud: Johan Chandorkar
Producent: Henrietta Hultén

Om Christina Claesson
Christina Claesson är författare, regissör och konstnär. Tillika trädklättrare och trädsovare. Häromåret gjorde hon den uppmärksammande programserien Retorik i P1. Hon började sin skrivarbana på 70-talet i den fria gruppen Garderobsteatern i Malmö. Plånbokshjärtat är hennes debut som radiodramatiker och regissör. Hon kallar pjäsen en moralfilosofisk komedi.

Pressbilder
Radioteatern: Plånbokshjärtat Foto: Christina Claesson
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2938/3473260_2048_1536.jpg

Intervju med Christina Claesson, av Henriette Hultén 

– Säg aldrig nej till bra idéer förrän det närmar sig livsfara, säger Christina Claesson, som skrivit och regisserat Plånbokshjärtat.

Det hände på riktigt att hon och hennes tonåring fick syn på en plånbok på gatan. De lekte med idén att spana på ägaren för att ta reda på om hen gjort sig förtjänt av sina pengar. Den gången blev det inte mer eftersom plånboken försvann innan de hunnit fram. Men Christina fortsatte att spinna på idén. Hur avgör man om en människa är god? Har godheten med pengar att göra? Och vad gör man om plånboken man hittar tillhör någon man känner?

I Plånbokshjärtat får vi följa dottern som spanar på sin egen mamma och upptäcker hemligheter hon aldrig hade anat.

– Att aldrig nobba uppslag och idéer, är hemligheten bakom teaterimprovisation och kreativt berättande. Att fullfölja uppslagen långt bortom rimlighetens gräns. Kritisk kan man vara i andra skeden, men aldrig när man leker. Alla mina berättelser har den egenskapen. Där man normalt sett slutar att tänka på händelsers implikationer, där fortsätter jag, även när det går bortom förnuft, laglighet eller anständighet.

 Även i sitt eget liv tillämpar Christina Claesson principen att inte säga nej förrän det närmar sig livsfara.

 – Jag skulle skämmas om jag släppte en bra idé innan jag hade gett den en chans, och verkligen provat den.

Följaktligen är hennes CV lik ett långt klätterrep. Christina klättrar och sover i träd. Och berättar om det. Hon upprörs av skolsituationen i Malmö – och berättar om det, under stort rabalder. Hon sover offentligt, på bibliotek och i spökslott. Och berättar om sina drömmar. Hon skaffar en tryffelgris och startar tryffelplantage. Och berättar om det. Hon blir programledare för radioprogrammet Retorik - och avslutar varje avsnitt med en saga. Nyligen har hon fått sitt första patent godkänt och ska tillverka prototyper till en mobil trädkoja. Men då får hon bita sig i tungan för att inte berätta bort allt i förtid.

– Allt jag gör blir berättelser. Och jag gör allt för att fånga en bra berättelse.

Som berättare startade Christina med teatern, Garderobsteatern i Malmö. Där lärde hon sig vikten av publikkontakt, att fånga intresset från första sekunden - och behålla det föreställningen ut. Men hon saknade möjligheten att säga "jag" - i teatern går man in i roller. 

Hon började skriva krönikor först i Sydsvenskan, sedan Dagens Nyheter. Sen började hon skriva böcker och fortsatte som muntlig berättare, i början mest för att få ekonomin att gå ihop. 

– Jag kunde återanvända en berättelse flera gånger. I text kan man sälja den max två gånger. Muntligt kan man återberätta den tusen. 

Men berättandet för levande ansikten blev snart beroendeframkallande. 

 – Jag älskar att se lyssnande ansikten. Jag är oändligt fascinerad av röstens möjlighet. Det jag minns av människor som dött, är deras röster, som ljuder inom mig för alltid. Att lyssna på de slingrande berättelser som gömmer sig i alldagliga samtal, är som en sport. Som att leta efter konstiga svampar eller udda fåglar. När man börjat ser man snart sådant man aldrig skulle upptäckt innan, jag ser berättelser överallt.

Följaktligen går berättandet som en ledtråd i Plånbokshjärtat. Christina spelar själv rollen av programledare, som får deltagarna i ett påhittat program att återberätta en händelse.

 – De berättar olika saker om samma händelse, som man ju gör. En glömmer bort en viss sak, en annan kompletterar eller säger emot. Det är lyssnaren som sätter ihop den hela bilden.

Att det nu har blivit radioteater och dramatik, efter denna långa vandring genom skriftligt och muntligt berättande,  ser Christina som en sån där kul peripeti, vändpunkt, i livet. Det där "plötsligt" som drar ögat till sig på boksidan. Vad är roligast med radioteater?

 – Rösterna! Att måla med röster! Vi har valt skådespelare mycket noga, utifrån rösterna, att de ska bli en palett som tillsammans målar berättelsen.


För mer information och förhandslyssning, vänligen kontakta:
Caroline Meyer Lagersparre, pressansvarig P1
caroline.meyer@sverigesradio.se
0730-70 25 00

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".