Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vi ger dig de snabba nyheterna, dagens snackisar och spännande personer – och givetvis natur, trädgård,..

Chatta med konsumentrådgivare

Publicerat måndag 1 februari 2010 kl 08.48

I dag kan du chatta med vår konsumentrådgivare mellan kl. 10.30 - 11.00. Passa på att ställa dina frågor om bytesrätt, öppna köp och resegarantier t.ex.

moderator:Nu är chatten med Birgitta Sjöholm, vår konsumentrådgivare, inledd. Den håller på till kl. 11.00. Så passa på att ställa din fråga nu.
Ulla Dahlberg:Om jag har blomstercheckar, där det inte är angivet någon tid, hur länge de räcker, vad gäller då?
Birgitta Sjöholm:Det finns en överenskommelse mellan Svensk Handel och Konsumentverket att presentkort som utfärdas av Svensk Handels medlemmar skall gälla i 10 år om inget annat anges på kortet. Om blomsterföretaget är medlem i Svensk Handel så är det 10 år som gäller.
Christer Kroon:Skall flyga med Ryanair i Maj från Göteborg till Alicante. Hemresan var bokad en Söndag kl 13:30. Nu har Ryanair ändrat hemresan till Lördag morgon kl 06:00. Vi har 2 små barn och måste nu gå upp mitt i natten för att vara på flygplatsen 2 timmar före avgång. Vi förlorar samtidigt 1.5 dygn nere i Spanien. Ryanair betalar ingen ersättning för tiden vi förlorar. Vi har betalat över 8000 för biljetterna. Bör inte ersättning utgå för detta.
Birgitta Sjöholm:Jag antar att du blivit erbjuden att boka av resan, det bör du bli när förutsättningarna har ändrats så radikalt. Det finns ju fler företag som flyger till Alicante så om du avbokar Ryanair kanske du kan hitta något annat bolag som passar dig bättre i tid.
Eva Skogsberg:Hej! I höstas var jag med på en utomhusmarknad i Laxarby under 2 dagar. Man hyr ett marknadsstånd, bord med markis över, som är sammansatt med flera bord i rad. Den andra dagen blev det dåligt väder med regnskurar och framförallt rejäl blåst med kraftiga byar. Vinden tog i så rejält att det lyfte borden och jag som hade ställt upp glas och porslin fick se en stor del av mitt försäljningsgods gå i backen och i tusen bitar. vi fick hämta en bil för att förankra presenningstaken så att det inte skulle lyfta bord mm. Dessutom fick vi hänga oss på borden när det kom nya kastbyar. En mycket tråkig dag på alla sätt. För min del innebar förlusten av det som gick i kras på ca 1.500 kr. Jag vände mig efter några veckor till Laxarbys byalag som anordnar denna gammeldags marknad för att efterhöra om de har en försäkring för sådana här olyckor. Se nedan det svar som jag fick. Jag kontaktade vårt försäkringsbolag som inte hade någon hjälp att ge. Till saken hör att man måste delta båda dagarna på marknaden, så det hade inte gått att stanna hemma om man ville komma tillbaka. MVH Eva Skogsberg Hej Jag har kontaktat Länsförsäkringar och vi har inte någon försäkring som täcker det här. Vi har en ansvarsförsäkring men den gäller inte eftersom det inte är vi som orsakat skadorna. Vinden styr vi inte över. Länsförsäkringar hänvisade till er egen hemförsäkring. Vänliga hälsningar Kajsa Gustavsson Ordförande/Laxarby Byalag
Birgitta Sjöholm:Hej, Jag kan inte bedöma om marknadsarrangören har vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda sina kunder mot dåligt väder, men tycker nog att du skall ta kontakt med ditt eget försäkringsbolag. Jag förutsätter att du är en privatperson och inte en företagare, så hör med ditt försäkringsbolag om detta kan täckas av din hemförsäkring.
Lars:Jag får då och då reklam i min brevlåda, fastän jag satt upp en lapp med texten "Ingen reklam". Vad kan jag göra mer för att slippa reklamen. Måste jag stå vid lådan och vänta på reklamutdelaren i fråga?
Birgitta Sjöholm:Det brukar fungera bra när man sätter upp en "nej till reklamlapp" på sin brevlåda. Om just reklamutdelaren i ditt distrikt nonchalerar detta meddelande tycker jag att du skall ta kontakt med Svensk Direktreklams administration här i Uddevalla eller regionen, prata även med Posten.
Ronny:Hej! Jag köpte en dator,laptop av elgiganten i feb, för 2år sedan.. den har varit på lagning 4-5gånger, och det har gått på garantin sista gången var hårdisken trasig, den bytte de ut gratis, sedan vart den trasig oxå, men nu vill de inte laga den för garantin är 1år säger dom, och vill ha 500kr för konstatera felet på datorn, eller 2500kr att laga den, har aldrig kunnat använda den mer än någon månad. Elgiganten säger att jag skulle lämna in dator före 3månader efter hårdisken vart trasig igen för deras garanti på arbetet skulle gälla, fujitsi simens sa i kundkontakt att om man köper en dator för ''bara 6-7000'' får man skylla sig själv. Förut gällde ju 3års garanti enligt allmänna reklamationsnämden, Men det gäller inte längre säger elgiganten och datortillverkaren. Är det rätt av dom att jag ska betala 500kr för att de undersökte datorn 5månader efter de bytt ut hårdisken å det är den som är trasig?
Birgitta Sjöholm:Oavsett garanti eller inte så har du alltid 3 års reklamationsrätt. Detta är lagstadgat i konsumentköplagen och går inte att avtala bort eller ändra med garantiregler. Du har alltså rätt att reklamera din dator i ett år till om jag uppfattat dig rätt. Om det är samma fel som uppstår vid 2 reklamationstillfällen så har man rätt att häva köpet om samma fel uppstår en tredje gång. Ett företag har rätt att ta ut en undersökningsavgift om de kan påvisa att felet inte är ett ursprungligt fel utan beror på konsumentens användande eller felaktiga skötsel. De måste emellertid informera konsumenten i samband med inlämnandet om att de tar ut en sådan avgift.
Annika:Hej, var på ett så kallat "ljusparty" och dum som jag var, så köpte jag några svindyra ljus. Har aldrig haft så dåliga ljus nån gång. De rinner så en ljusstake är förstörd. Undrar om ni fått in några klagomål på företaget?
Birgitta Sjöholm:Du skriver inte vad företaget heter, men bortsett från det så har jag inte haft några klagomål på dessa varor. Om du anser att varan inte motsvarar den information du fått vid köptillfället tycker jag att du skall kontakta företaget och reklamera varorna. Rinnande ljus kan ju i och för sig bero på var i ett rum de placeras.
moderator:Nu återstår det fem minuter av chatten med Birgitta Sjöholm, så passa på att ställa din fråga.
Johan:Hej! Jag köpte ett par kängor inför vintern, men jag slängde kvittot. Nu har dom spruckit i sömmen; kan jag byta till ett nytt par i affären?
Birgitta Sjöholm:Kvitto är inte en nödvändig handling för att kunna reklamera en vara men du bör kunna visa att kängorna köptes i just den affären och det kan du kanse göra genom ett kontoutdrag från din bank där priset och butikens namn framgår. Det är inte säkert att det finns ett par likadana kängor kvar och butiken har dessutom rätt att försöka laga dina kängor.
moderator:Chatten är nu avslutad! Tack för alla frågor till Birgitta Sjöholm.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".