Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vi ger dig de snabba nyheterna, dagens snackisar och spännande personer – och givetvis natur, trädgård,..

Läs chatten med vår konsumentrådgivare

Publicerat måndag 15 februari 2010 kl 09.15
moderator:Nu är chatten inledd. Du kan ställa frågor till kl. 11.00.
Carl:Hej! Jag funderar på att sälja min bil, och tänkte göra det privat. Men jag har aldrig gjort det tidigare. Vad bör jag tänka på?
Ann-Charlotte Clowers:Hej! Vi tycker att du går in på www.konsumentverket.se och klickar på fordon. Där finns köpeavtal som du kan ladda hem samt info om vad du skall tänka på vid privatförsäljning.
Barbro:Hur varmt kan man kräva att det är inomhus,i hyreslägenhet, på vintern?
Ann-Charlotte Clowers:Gå in på omboende.se och läs om inomhustemperatur. Om du är medlem i hyresgästföreningen kan de hjälpa dig.
Sandra:Om vårt hyreshus byter ägare, kan den nya ägaren då bestämma att vi måste flytta, fastän vi har ett kontrakt?
Ann-Charlotte Clowers:Det är hyreslagen som reglerar reglerna kring din fråga. Vi råder dig att kontakta Hyresnämnden. Är du medlem i hyresgästföreningen så kan du få hjälp där.
Anette:Min man köpte till mig i present för två år sedan ett par örhängen på Guldfynd. Efter ett år lossnade plötsligt två av stenarna ifrån sin infattning. Jag hade då använt dem sporadiskt och där emellan förvarat den i sin ask. Jag behandlade dem med försiktighet. Vid köpet tog an en försäkring som gällde i två år. Jag hittade detta kvitto strax innan två årsdagen och lämnade in dem i en Guldfyndsbutik. De ringde häromdagen och sa att de var klara för avhämtning. Men jag skulle då betala en självrisk på 200 kr (helt OK) men ochså 300 kr för en värdeökning (????). Kan detta vara rimligt då örhänget är dåligt tillverkat? Jag har inte orsakt skadan utan den beror på dåligt arbete!
Ann-Charlotte Clowers:Enligt Konsumentköplagen så har du 3 år på dig att klaga på ursprungsfel. Har du varit varsam om produkten så borde du inte behöva betala för reparationen. Är det ett ursprungligt fel så skall säljaren stå för kostnaderna och du som konsument skall stå skadeslös. Utifrån den information vi fått från dig så ställer vi oss frågande till en värdeökning. Kan de förklara den?
Leena Sandström:Mitt mobila bredband har gått sönder två gånger på 15 månader. Andra gången fick jag inte låna någon reserv utan fick vara utan internet i två veckor. När har jag som privatkund möjlighet att kräva min rätt? Hur länge kan mitt bredband vara på lagning medan jag ska betala för outnyttjad tjänst?
Ann-Charlotte Clowers:Enligt konsumentköplagen skall åtgärd ske inom skälig tid 1-3 veckor men utan olägenhet för dig som konsument. Du kan gå in på www.ktib.se och läsa mer om dina rättigheter.
Agneta Lindströ:Hur går det efter Duka’s konkurs? Min dotter fick ett presentkort för ett år sen och efter ett besök på Dukas hemsida har jag skickat in kopia på kortet men nu undrar jag vad som händer. Presentkort är väl troligen ingen högprioriterad fordran.
Ann-Charlotte Clowers:Det ni kan göra är att ställa kravet till konkursförvaltaren. Det är nog som du säger ingen högprioriterad fordran. Men ställer man inget krav har man heller inga möjligheter. Är konkursen avlustad så är det inte så mycket att göra.
Alf Karlsson:Min son har satt in en frånlufts värme panna märke CTC reparatörer, experter från CTC har vid minst ett 20 tal tillfällen varit och bytt delar hit och dit. Det senaste var att de bytte hela den invändiga enheten (Pannan) vad som är frågan det blir inte den värme som erfordras utan varmvattnet kommer ej upp i de grader som erfodras föra räcka till för en duch till en person, ej häller varmvatten i övriga kranar, värmen till elementen försvinner vid duchning. Kan han nu begära att hela annläggningen köps tillbaka. Annläggningen är avsed för 4-5 personer, detta har nu pågått i nästan två år det blir det i april. Hur gör han.
Ann-Charlotte Clowers:Utifrån den inforamtion du lämnar så låter det som om ärendet är hävningsgrundande. Du kan dock inte pröva en tvist ang. värmepumpar hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN utan får vända dig till SVEP som handhar tviste kring värmepumpar. Vi råder dig att ge din motpart ett sista datum för åtärd.
moderator:Nu återstår det fyra minuter av chatten, så passa på att ställa din fråga.
moderator:Nu är chatten avslutad. Vi tackar för alla era frågor.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".