Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P2:s särskilda rum för fantasieggande dokumentära och musikaliska programserier.

Klang! Del 3 - Flytande polyfoni och schlager

Publicerat torsdag 11 december 2008 kl 13.12
1 av 2
Författaren Peter Tai Christensen. Foto: Anneli Tillberg.
Poeten Ursula Andkjær Olsen. Foto: Henrietta Bachmann.
2 av 2
Poeten Ursula Andkjær Olsen. Foto: Henrietta Bachmann.

Sänds mån 15 dec kl. 12.30 i P2, lör 20 dec kl 23.07 (P1) och sön 21 dec kl 15.03 (P1)

I veckans Klang möter vi danska poetkometen Ursula Andkjær Olsen, som nyligen nominerades till Nordiska rådets Litteraturpris för sitt överväldigande diktkoncept ”Havet är en scen”. Med flytande polyfoni, flerstämmighet, vill hon visa att världen inte är enkel, att motsatta stämmor spelar dynamiskt tillsammans. Så som det gör i ett verk av Bach eller hos Pelle Gudmundsen Holmgreen.

- Ingen har någonsin tänkt på örat som själens spegel trots att örat är helt stilla och därför skulle var mer i överensstämmelse med begreppet spegel än ögat, säger Ursula Andkjær Olsen som även är musikvetare och startade som klassisk pianist.

Tidigt misstrodde hon språket och kunde varken uttrycka sig själv eller lyssna på andra genom orden, säger hon. Genom skönlitteratur upptäckte hon att det skrivna språket hade en helt annan rymd så hon utbildade sig vid Författarskolan i Köpenhamn.

Ursula Andkjær Olsen debuterade 2000 med Lulus sånger och tal, som är översatt till svenska. Därefter gav hon ut Syndfloder, Atlas över hål i världen, Äktenskapet mellan vägen och utvägen, Skönheten hänger på träden och 2008 kom diktsamlingen ”Havet är en scen”.

Ursula Andkjær Olsens hemsida:

 Vi möter också Peter Tai Christensen som skrev boken ”Schlagerbög”. Huvudpersonen lånar den kvinnliga divans röst för att uttrycka sina egna känslor. Divorna får gärna vara från Kroatien.

- Spektrat för kvinnor i schlagervärlden är större än i popvärlden, hävdar Peter Tai Christensen. I Eurovision Song Contest tillåts kvinnor vara subjekt. De är starka, desperata, svaga eller lyckliga.

Peter föddes i den sydkoreanska hamnstaden Pusan och adopterades, tre månader gammal av danska föräldrar och växte upp i Aalborg. I Stockholm läste han genusvetenskap och socialantropologi och han har ingått partnerskap med en svensk man. Peter Tai arbetar som utredare hos Jämställdhetsombudsmannen.

- Schlager spelade stor roll för mig i min egen kommautprocess som bög. Den stärkte min identitet, berättar Peter Tai Christensen.

Läs om boken ”Schlagerbög” här:

Det är det tredje programmet av fem med manus och produktion av Birgitta Tollan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".